Netreklamer - succes for små penge

Presset af de kedelige konjunkturer barberede den danske producent af virksomhedssystemer, Guideix, sit marketingbudget med 40 procent. Det førte til, at omsætningen voksede med 24 procent. Selv konkluderer Guideix, at det batter at satse udelukkende med web-markedsføring.

Førhen bladrede læserne hurtigt forbi ERP-huset Guideixs annoncer i blade og aviser. Nu får websurfere øje på Guideix bannere på nettet og nogle klikker sig videre til firmaets websted, hvor de giver gennemsnitligt syv minutters opmærksomhed til firmaet.

Firmaet, der lever af at sælge systemer, der digitaliserer virksomhedsdata, har med andre ord haft succes med at satse udelukkende på reklamer i digital form. Det oplyser marketingchef i Guideix, Karsten Rendemann.

Generelt er annonceindtægter på markedet for onlinemedier vokset siden slutningen af 2001.

Seneste opgørelse fra Foreningen af Danske Internetmedier, FDIM, viser, at der blev brugt 60 millioner kroner på onlineannoncer i tredje kvartal 2002.

Da Guideix i foråret 2002 var nødt til at skære 40 procent af sit marketingbudget "for at optimere forretningen", valgte marketingchefen at droppe al analog annoncering.

Siden da er omsætningen i Guideix øget med 24 procent i et marked med ellers lav vækst.

Den udvikling tilskriver Karsten Rendemann den rendyrkede satsning på annoncering i digitale medier.

60.000 sparet per nyhedsbrev

Som eksempel nævner han selskabets trykte nyhedsbrev, der blev nedlagt. Det genopstod som e-mail-nyhedsbrev, og således sparede selskabet 60.000 kroner per nyhedsbrev alene i distribution.

- Og nu kan vi måle en effekt af det. Hvor der tidligere ikke skete noget med hjemmesidens besøgstal, når nyhedsbrevet kom på, medførte udsendelsen af den seneste nyhedsmail, at 28 procent af modtagerne klikkede sig ind på guideix.dk, fortæller Karsten Rendemann.

Et andet eksempel på besparelse er e-mail-julekortet, der var udformet som en teaser, som fik halvdelen af modtagerne til at klikke sig til en julehilsen.

Guideix omsatte i seneste regnskabsår en omsætning på 43 millioner kroner, en stigning fra 33,5 millioner kroner i forrige regnskabsår. Det gav imidlertid blot ekstra 100.000 kroner i overskud før skat.

Første halvdel af indeværende regnskabsår har givet en omsætning på 21 millioner kroner, en stigning fra 17 millioner kroner året før.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere