Det er især på grund af et kraftigt fald i omsætningen, at Canon Danmark har opnået det utilfredsstillende resultat.
Omsætningen er på 621 millioner kroner i 2004 i forhold til 673 millioner i 2003.
Ifølge den netop offentliggjorte årsrapport, skal det dårlige resultat ses i lyset af flere ting.
For det første var fortjenesten på virksomhedens salg af produkter målrettet til privatmarkedet lavere end forventet på grund af hård konkurrence og lavere marginer. Det samme er tilfældet for produkter målrettet virksomheder.
Desuden betød interne strukturændringer i fjerde kvartal en nedgang i omsætning i forretningsområdet Canon Business Solutions (CBS). I fjerde kvartal implementerede man et nyt it-forretningssystem og man planlagde ændringer af salgsorganisationen, som havde virkning fra 1. januar, og dette har påvirket organisationen kraftigt.
Ændringerne i salgsorganisationen har betydet, at man gennem tre nye salgskanaler vil styrke fokus på henholdsvis store virksomheder, amter og kommuner og SME-markedet.
Også ekstra omkostninger på 49 procent af aktierne i forbindelse med købet af Xerox Partner Herning og en afvikling af aktiviteten i datterselskabet Business Center Midtvest har påvirket resultatet negativt.
For 2005 forventer Canon stadig, at markedet vil være præget af hård konkurrence, og man vil fortsat have nedadgående vækstrater på de primære forretningsområder, og et underskud på 30 millioner kroner er forventet.
Ledelsen vurderer dog at stå godt rustet i den skærpede konkurrencesituation. Den nye organisation og forretningssystem skal nemlig hjælpe til at nedbringe omkostningerne og øge omsætningen. Det vil dog først for alvor have effekt på resultatet i 2006, lover Canon-ledelsen.