Det såkaldte internet er tilsyneladende kommet for at blive. I hvert fald har nettet efterhånden vokset sig til en så stor økonomisk faktor, at det i dag har en målbar andel på over 5,8 procent af landets bruttonationalprodukt.
Internettet påvirker nemlig Danmarks samlede produktion med næsten 100 milliarder kroner, svarende til de 5,8 procent af BNP. Det er mere end både byggebranchen og transportsektoren bidrager med, skriver Boston Consulting Group i forordet til en ny stor rapport om det danske internet. Rapporten er bestillingsarbejde for et firma, der tilfældigvis selv henter sit udkomme på nettet, nemlig Google.
Rapporten, der kan hentes her, advarer om, at danske virksomheder skal passe på ikke at sakke bagud i forhold til andre lande.
”Virksomhedernes brug af internettet ligger på en ottendeplads, overgået af både de andre nordiske lande og af samhandelslande som Japan, Australien og Irland,” siger Ulrik Sanders, partner og adm. direktør, Boston Consulting Group i Danmark.
For at forbedre den situation kunne virksomhederne for eksempel købe deres computerprogrammer i skyen – for eksempel hos Google. Det nævner rapporten dog ikke noget om. Den nævner heller ikke, hvor mange milliarder kroner, der hvert år sendes ud af landet som følge af eet bestemt firmas dominerende rolle som udbyder af internetannoncer.
Til gengæld kan man i den Google-betalte undersøgelse læse mange andre detaljer om, hvordan internettet påvirker den danske økonomi.
Forbrug udgør ifølge rapporten den største del af den økonomiske aktivitet, som internettet medfører. Betalingsbalancen lider under nettet, eftersom Danmark er nettoimportør af forbrugsvarer købt over internettet. Sådan behøver det ikke være: Et land som Sverige er for eksempel netto-eksportør. Vi har dog en betydelig online eksport af varer og tjenester samt soft- og hardware, der i alt udgør 17 milliarder kroner, hedder det i rapporten ”Danmark Online”.
Rapporten viser, at e-handlen i Danmark primært er drevet af brancher som rejse, turisme og underholdning, hvor forbrugerne i stor stil anvender internettet til informationssøgning og køb. I 2009 stod rejse- og turismeområdet for 23 procent af det samlede online-forbrug, medier og underholdning stod for 10 procent, mens dagligvarer stod for mindre end 4 procent.