Mens omverdenen fik yderst kortfattede meldinger fra IBM om nedbruddet den 9. april og et mere kortvarigt nedbrud igen i fredags, så er forholdene noget bedre belyst hos selskabets store kunder.
CIO i Danske Bank Peter Trier Schleidt fortæller, at banken stadig er i dialog med sin it-leverandør omkring nedbruddet.
»De har fløjet en masse amerikanere ind for at analysere, hvad der skal gøres for at undgå situationen i fremtiden, men vi er ikke færdige med at diskutere det med IBM. Vi taler også stadig om kompensationen,« fortæller han.
Han afviser, at problemerne har fået Danske Bank til at kigge sig om efter en anden it-leverandør:
»Nej, der bliver ikke tale om at forlade IBM på kort sigt. Dybest set lærer man først hinanden rigtigt at kende, når man har problemer. Hvis de tackler problemerne på den rigtige måde, kan det gøre forholdet stærkere,« siger han.
Og indtil videre har IBMs håndtering af problemerne været tilfredsstillende?
»Ja indtil videre har det overvejende bidraget til et positivt indtryk,« siger it-direktøren i Danske Bank.
IBM skal dog stramme sig an for at gøre sin store bankkunde tilfreds:
»Vi har outsourcet IT driften for at få world class service. Jeg ved, vi ikke kan få 100 procents oppetid, men i hvert fald markant bedre end det, vi har oplevet på det seneste - noget med to-tre nitaller efter 99 procent,« siger Peter Trier Schleidt.
Banken oplevede blandt andet, at it-integrationen med den nyligt opkøbte finske bank Sampo Bank gik i hårdknude.
IBM's pressechef Carsten Grønning erkender ifølge Jyllands-Posten i dag, at selskabet har et medansvar for Danske Banks problemer i Finland.
»Danske Bank og IBM har en god lang historie sammen, men vi kommer til at sætte os ned og diskutere nedbruddet. Vi tager vores del af skylden for Danske Banks it-nedbrud i Finland,« siger han.