Lederne forsømmer salgsleddet

Virksomhedslederne har ganske simpelt været optaget af deres egne tab, og har derfor ikke fået sat gang i træningen af sælgerne, siger sælgercoach, der vil have ledelsen til at træne deres sælgere.

»Finanskrisen gør noget ved danske sælgere. Der er længere mellem succesoplevelserne, og sælgerne er mere presset. Den mentale tilstand er presset,« siger Preben Braagaard.

Han er coach og indehaver af virksomheden Coachers, der laver prøvekøb i blandt andet elektronikbutikker. Når han går ind i en butik, er det en ensom oplevelse, fordi sælgerne ikke gider gøre en indsats for at sælge ham en vare.

Preben Braagaard mener, at virksomhederne ikke kan tillade sig at give finanskrisen skylden for det dårlige salg, så længe salgsindsatsen halter. Preben Braagaard erkender, at der skal kæmpes hårdere om kunderne, men det er også tidspunktet, hvor arbejdshandskerne skal på. Når markedet giver mindre, skal vi kompensere ved at kæmpe hårdere.

»Vi kan selvfølgelig sætte os ned og vente på, at butikken går ned. Når vi er ude i butikkerne kan vi se, at der er færre kunder, men vi blive ikke behandlet, som om vi er specielle kunder. Da markedet var på sit højeste, var der ikke tid til at pleje kunderne. Det er det, vi skal gøre nu for at hive pengene hjem,« siger Preben Braagaard.

Find optimismen frem
Mange salgsafdelinger har været igennem fyringsrunder over de seneste år, og Preben Braagaard kan godt forstå, at sælgerne er lidt i granatchok. Gode kolleger har fået sparket, og der er usikkerhed i branchen. Alle kan snakker om nedgang, og hvem bliver den næste, der ryger ud. Det hjælper ikke, at chefen hænger med mulen, fordi den personlige økonomi hænger i laser.

»Hvis direktøren sidder i møder bag lukkede døre hele dagen, hvad tænker medarbejderne så ikke? Lederne skal ud på salgsgulvet, og måske selv trænes i, hvordan de håndterer markedet,« siger Preben Braagaard.

Med alt den negative snak og skriverierne om krisen lige nu, så kræver det et dagligt boost fra chefen at holde humøret i top. Sælgerne skal forkæles, og cheferne skal tage det lange seje træk og sørge for det gode humør.

Hvis chefen altid har en alvorlig mine på, så begynder medarbejderne at frygte for fremtiden.

»Det kræver en chef, der kan skille tingene ad, og lade være med at tage det private tab med på arbejde. Salgsarbejde handler om humør, gejst og energi. Det dør, hvis hverdagen er for alvorlig,« siger Preben Braagaard.

De virksomheder, der vælger at sætte alle flag kan tage store markedsandele i krisetider.

»Der er en forskel på, om en vare bliver solgt eller købt. Som tiderne er nu, bør man give sit bedste for at få et salg igennem, og det er de gode sælgere, der kan holde gejsten, som vinder i krisetider,« siger Preben Braagaard.

Læs denne artikel og andre om træning og certificering af sælgere og andre medarbejdere i specialsektionen UPGRADE, der følger med CRN som udkommer i dag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere