»Finanskrisen gør noget ved danske sælgere. Der er længere mellem succesoplevelserne, og sælgerne er mere presset. Den mentale tilstand er presset,« siger Preben Braagaard.
Han er coach og indehaver af virksomheden Coachers, der laver prøvekøb i blandt andet elektronikbutikker. Når han går ind i en butik, er det en ensom oplevelse, fordi sælgerne ikke gider gøre en indsats for at sælge ham en vare.
Preben Braagaard mener, at virksomhederne ikke kan tillade sig at give finanskrisen skylden for det dårlige salg, så længe salgsindsatsen halter. Preben Braagaard erkender, at der skal kæmpes hårdere om kunderne, men det er også tidspunktet, hvor arbejdshandskerne skal på. Når markedet giver mindre, skal vi kompensere ved at kæmpe hårdere.
»Vi kan selvfølgelig sætte os ned og vente på, at butikken går ned. Når vi er ude i butikkerne kan vi se, at der er færre kunder, men vi blive ikke behandlet, som om vi er specielle kunder. Da markedet var på sit højeste, var der ikke tid til at pleje kunderne. Det er det, vi skal gøre nu for at hive pengene hjem,« siger Preben Braagaard.
Find optimismen frem
Mange salgsafdelinger har været igennem fyringsrunder over de seneste år, og Preben Braagaard kan godt forstå, at sælgerne er lidt i granatchok. Gode kolleger har fået sparket, og der er usikkerhed i branchen. Alle kan snakker om nedgang, og hvem bliver den næste, der ryger ud. Det hjælper ikke, at chefen hænger med mulen, fordi den personlige økonomi hænger i laser.
»Hvis direktøren sidder i møder bag lukkede døre hele dagen, hvad tænker medarbejderne så ikke? Lederne skal ud på salgsgulvet, og måske selv trænes i, hvordan de håndterer markedet,« siger Preben Braagaard.
Med alt den negative snak og skriverierne om krisen lige nu, så kræver det et dagligt boost fra chefen at holde humøret i top. Sælgerne skal forkæles, og cheferne skal tage det lange seje træk og sørge for det gode humør.
Hvis chefen altid har en alvorlig mine på, så begynder medarbejderne at frygte for fremtiden.
»Det kræver en chef, der kan skille tingene ad, og lade være med at tage det private tab med på arbejde. Salgsarbejde handler om humør, gejst og energi. Det dør, hvis hverdagen er for alvorlig,« siger Preben Braagaard.
De virksomheder, der vælger at sætte alle flag kan tage store markedsandele i krisetider.
»Der er en forskel på, om en vare bliver solgt eller købt. Som tiderne er nu, bør man give sit bedste for at få et salg igennem, og det er de gode sælgere, der kan holde gejsten, som vinder i krisetider,« siger Preben Braagaard.
Læs denne artikel og andre om træning og certificering af sælgere og andre medarbejdere i specialsektionen UPGRADE, der følger med CRN som udkommer i dag.