Det er de store producenter, der dominerer servermarkedet i Norden og Danmark, og det kan gøre det svært for det Acerejede brand Gateway at komme ind på hylderne hos forhandlerne. IDC-analytiker Anders Elbak mener at der ikke er plads til Gateway på det nordiske marked. De fleste serverforhandlere sælger i dag produkter fra HP og yderligere et mærke som Fujitsu eller IBM. Han tror ikke, at der er plads til tre mærker hos forhandlerne.
»Serverne er grundlæggende ens, så jeg har svært ved at se, hvad Acers argument skal være bortset fra, at de kan sælge dem lidt billigere,« vurderer Anders Elbak.
HP sidder på halvdelen af markedet for de små servere, X86, og Dell og IBM sidder på yderligere 30 procent af markedet. For halvandet år siden slog et andet forsøg på at trænge ind på markedet helt fejl, da Lenovo lancerede deres eget serie af mindre servere. Det får Anders Elbak til at konkludere, at Norden er for lille et område for flere servermærker. Gateway er relativt ukendt i Danmark, og Acer skal derfor ikke regne med at få fordel af et forudgående kendskab til mærket.
»Det er begrænset hvad der er plads til i Norden, og jeg tror ikke, der er den store interesse hos forhandlerne til at skifte,« siger han.