Det fik konsekvenser i form af leverancekoks til Europas værtshuse og restaurenter samt millioner af tørstende mennesker da IBM i formiddag blev ramt nedbrud og måtte slukke for dele af det danske driftscenter.
IBM står nemlig for driften af al Carlsbergs it i Europa, og både ordrestyring, kundekontakt og leverance-planlægningen - samt næsten al andet afgørende it - har været ude af drift siden kl 11:30.
Carlsberg blev i 2005 en af IBMs allerstørste kunder da ølgiganten outsourcede hele sit europæiske it-set-up bestående 800 servere i fem datacentre. Systemet betjener 12.000 brugere på 200 forskellige lokationer, som alle er berørt af nedbrudet.
Carlsbergs it-chef Lars Krejberg fortæller til ComON, at man i virksomheden ikke engang kan sende emails, fordi postsystemet Outlook også er nede.
.
»Selve produktionen kan de fleste steder fortsætte på manuel styring i et begrænset tidsrum, men logistik og kundekontakt har været nede siden klokken 11:30. Det er lang nedetid for et system, der skulle være redundant,« bemærker it-chefen tørt. Redundans henviser til den for et it-center normale dobbelt-sikring, der ligger i at køre med flere ens komponenter som kan overtage fra hinanden hvis et enkelt skulle fejle.
En foreløbig melding fra IBM går på, at det er en core router, der er gået ned.
Ifølge Carlsbergs IT-chef var der endnu ikke ved 18-tiden udsendt en nærmere fejlrapport fra IBMs side, men man forventer, at systemerne ville komme op at køre her til aften.
Adspurgt om hvilke konsekvenser, et så alvorligt nedbrud kan få for IBM, svarer Lars Krejberg, at han ikke vil drage konklusioner mens han står midt i situationen, men at det ikke på nogen måde er noget, der har forbedret hans tilfredheds med IBM.