Baggrunden er, at det i enkelte tilfælde er hændt, at Sandberg er kommet senere på markedet med en ny teknologi end konkurrenterne, fordi kvaliteten af de første udgaver ikke har været tilfredsstillende.
»Vi tilstræber at være på forkant med markedet hele tiden, men samtidig har vi et varemærke at forsvare. Varemærket kan vi kun forsvare, hvis vi tilsikrer, at det altid er en god oplevelse at have købt et Sandberg-produkt og komme hjem og tage det i brug. I enkelte tilfælde kan vi ikke både være de første og have et produkt, hvor vi kan stå inde for kvaliteten, og der bliver det lanceringstidspunktet, der taber kapløbet. Det er et politisk valg,« siger Erling Hoff Petersen, direktør for salg og forretningsudvikling.
Han forklarer, at et Sandberg-produkt gennemgår en stribe kvalitetskontroller, og at produktion skal sættes op og prøver skal tjekkes af dansk ekspertise, inden en produktion i Kina kan startes op. Der skal desuden laves manualer og emballager på nordiske sprog, som alle kan forstå, og Sandberg skal selv kontrollere, at layout, farver og tegnsæt matcher Sandbergs profil.
Det har ført til en stor mængde prøveforsendelser mellem fabrikkerne i Kina og Sandbergs tekniske afdeling i Danmark, som har været omkostningstunge og har kostet tid. Den teknologiske udvikling vil betyde, at udviklingshastigheden for nye produkter skal forøges i fremtiden, og det kræver ekspertise i Kina.
Med placeringen af kontoret i Hong Kong er samtlige fabrikker, som fremstiller Sandberg produkter, inden for 2 timers rækkevidde, oplyses det.
Som direktør for Hong Kong-selskabet udnævnes Anders Petersen.
»Foruden at vi kan bringe produktionstid og udviklingstid ned, får jeg mulighed for med ganske kort varsel selv at tage ud på en fabrik og løse problemerne på stedet, i de tilfælde hvor et produkt er blevet afvist i kvalitetskontrollen. Så brandslukningen bliver i særdeleshed effektiv - og dermed bliver vi endnu bedre til at undgå huller i leverancerne,« lover han.