Servicekald til Canon giver mersalg i kanalen

Omstrukturering af Canons serviceorganisation skaber mere salg til kanalpartnere, når teknikere giver varme tip til salgskollegerne.

Da Canon Danmark for to år siden ændrede deres serviceorganisation, designede de virksomheden omkring en række salgskanaler med snævert fokus en bestemt gruppe kunder. Fremover skulle serviceorganisationen arbejde mere lokalt. I stedet for at være en del af en stor organisation med 140 teknikere, skulle sælgere og teknikere være tættere på hinanden og de enkelte kunder. Med et større lokalt engagement omkring mersalg til kunderne fik teknikerene et større ansvar for at trække kunder ind i forretningen Canon.

»Lokale teknikere giver lokalt kendskab til kunden og kundens installation,« siger chefen for Canon Partnerkanalen, Jesper Mølbach Thomsen.

Teknikerne kan veksle deres lokale kendskab til fordele, når de giver en salgskollega tip om et muligt salg til en kunde. Med løbende incentivekonkurrencer sætter virksomheden fokus på, at teknikerne skal tænke på et salg, når han taler med kunden.

»Det giver et langt højere informationsniveau til kunden, når det er en tekniker, der siger at en maskine skranter og ikke kan repareres mere,« siger Jesper Mølbach Thomsen.

Tilgangen har gjort Canons til en milliarforretning i Danmark, hvor halvdelen af pengene kommer fra konsumentmarkedet med fokus på volumen gennem salg til forhandlere og distributører, mens den anden halvdel af salget går gennem tre B-t-B kanaler. Canon sælger direkte til de 100 største kunder, mens salgspartnere som Actebis og andre forhandlere tager sig af mindre kunde. En tredje kanal er de otte Canon Business Centre, der udelukkende sælger Canon i deres butikker. Heraf er halvdelen helt eller delvis ejet af eksterne partnere. I løbet af efteråret vil der komme to nye butikker i det midt- og sydsjællandske. Hvem det bliver er ikke fastlagt, men de to nye partnere må smide alle andre varer ud, før de kan blive Canon Business Partner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere