En lang række pc-producenter sælger i højere grad deres computere gennem teleselskaberne. Det sker enten gennem teleselskabernes egne telebutikker eller deres webshops. Dermed går producenterne i stigende grad uden om den traditionelle it-salgskanal. I en artikel i det svenske nyhedsmedie It24 udtaler nordisk salgschef for bærbare computer hos LG, Patrik Andersson, at teleselskaberne har overhalet flere butikskæder i den traditionelle it-salgskanal.
»Operatørernes har op til jul solgt betydeligt mere end flere detailkæder,« siger Patrik Andersson til it24.
Flere af de solgte computer bliver solgt med et indbygget bredbåndsmodem og er låst til en bestemt teleoperatør med et dataabonnement. Allerede i dag står operatørlåste computer for fem-ti procent af LG's salg af bærbare computere, skriver it24.
Hewlett-Packard ser også en kraftig stigende interesse hos teleoperatørerne. Her er stigningen eksplosiv. Hvor det sidste år kun var et par procent af salget, der var med indbygget 3G-modem, bliver hver tiende computer i dag solgt med et bredbåndsmodem indbygget. Heraf er de fleste låste til en teleoperatør.
»Det her er en svingning på markedet, som er sket og som stadig sker. Vi har fået en ny kanal,« siger Rikard Kindlund, telecom-sælger hos HP i Sverige.
I Danmark er Hewlett-Packard mere forsigtig med at oplyse præcise markedstal, men bekræfter, at også de danske teleselskaber går efter at sælge computere, både som en del af en pakkeløsning og som enkelt-stående salg. Markedschefen for HP's bærbare computere, Henrik Johansson siger, at teleselskaberne er meget interesseret i særligt mininotebooks.
»Vi taler meget mere med teleselskaberne end for et par år siden. Det burde kunne lade sig gøre at fordoble salget via operatørerne,« siger Henrik Johansson om den udvikling han forventer i år.
Også hos Lenovo i Danmark er andelen af pc'er, der bliver solgt via teleoperatører stigende. Den kinesiske producent oplever især, at det er de små netbooks, som teleselskaberne efterspørger. Det siger Lenovos danske administrerende direktør Peter Juul Jørgensen.
I øjeblikket står Lenovo svagt i forhold til de andre producenter, når det gælder om at sælge hos teleoperatørerne, siger Peter Juul Jørgensen, men med nye små Lenovoer, vil salget stige.
»Teleselskaberne er på vej frem i sandalerne på dette. Der er en helt klar tendens,« siger Peter Juul Jørgensen.