Det kører på skinner for amerikanske Cognos, der leverer software til intelligent rapportering (Business Intelligence).
Firmaet, der netop er kommet med et globalt regnskab for koncernen, oplevede i fjerde kvartal i år en vækst i licenssalget på 26 procent i forhold til samme kvartal året før - og en samtidig vækst på 40 procent i nettoresultatet.
Cognos' danske direktør Arne Jørgensen oplyser, at firmaet også i Danmark vokser og vinder terræn på bekostning af konkurrenterne. Det danske kontor, der i 2003 omsatte for 17 millioner kroner, vil i året 2004/2005, der slutter til marts, have solgt for 15 procent mere. Arne Jørgensen forventer mindst en lignende vækst for 2005/2006-året.
"Der er virkelig sket en forandring i markedet, kan vi mærke. Det er ikke længere Business Objects og SAS Institute vi møder ude hos kunderne. Kunderne ender typisk med at stå over for at vælge os eller en billigere løsning som Microsoft," siger Arne Jørgensen.
Han mener, at fortjenesten ligger i Cognos' egen evne til at manifestatere sin teknologi i markedet, samt i firmaets partnerstrategi, hvor der sælges gennem systemintegratorer som EDB-Gruppen, Know IT House og Tectura samt de større produktuafhængige revisionshuse.
"Vi har en partnerstrategi, hvor de fleste af vores parterere opererer i midtmarkedet og vi betjener selv de cirka 75 største danske kunder," siger Arne Jørgensen.
Cognos' software, der passer med de fleste gængse økonomisystemer og databaser, skal også til at satse på volumensalg - og i øjeblikket er Cognos Danmark ved at indgå en række OEM-aftaler med distributører og forhandlere herhjemme.
Der er ikke noget helt klart billede af, hvordan markedsandelene fordeler sig på de forskellige aktører i markedet.
Analytikere og branchefolk er nemlig ikke helt enige om, hvordan man inddeler markedet for analyse og rapporteringsværktøjer. IDC opererer med to kategorier : Analytic Applications og Business Intelligence.
Markedet i Norden vil for de analytiske applikationers vedkommende vokse med 11 procent i 2005 og BI vil vokse med 5,8 procent, spår IDC.
Analysehuset mener, at følgende firmaer er førende i Europa når det gælder Business Intelligence: Business Objects, SAS, Cognos, SAP og Hyperion
Og når det gælder Analytical Applications: SAP, Hyperion, SAS, Fair Isaac og Siebel.