Forrester Research køber Giga Information Group og skaber dermed en gigant inden for den branche, der leverer analyser om tendenser, forretning og udvikling inden for teknologi og IT.
Forrester Research får med købet adgang til Giga Information Groups 1300 kunder.
- Vi er overbeviste om, at dette opkøb vil øge vores markedsandel og rækkevidde markant, siger Forresters administrerende direktør, George F. Colony.
Gigas ledelse udtrykker samtidig tilfredshed at blive købt af netop Forrester.
- Vi har altid beundret Forrester meget for selskabets personer, arbejde og tilgang til området, siger John F. Andrews, administrerende direktør i Giga Information Group.
Begge selskaber befinder sig på et marked, der er præget af en mere lunken efterspørgsel end for blot et par år siden.
Det er med andre ord gået den samme vej, som det er for de teknologivirksomhederne, Forrester og Giga analyserer. Derfor kan opkøbet ses som en måde at ruste sig i den hårde konkurrence.
Forrester omstrukturerede og fyrede i sommeren 2002. Selskabets seneste kvartalsregnskab viste et betydeligt fald i omsætningen.
Forrester, der har hovedkvarter i staten Massachussets i USA, har også afdelinger England, Tyskland og Holland.
Giga Information Group har ligeledes rod i staten Massachussets. Selskabet er desuden repræsenteret både i Asien, Europa, Mellemøsten og Sydamerika.
Selskabets nordiske aktiviteter blev indtil efteråret 2002 ledet af analytikeren Edward O'Hara, der forlod det efter en strid, hvor den nordiske direktør Lars Fich satte spørgsmålstegn ved hans troværdighed.