Nystartede IT2Trust sikrer sig nu endnu et sikkerhedsagentur. Dagens fangst var den store engelske sikkerhedsproducent Sophos LLC, som har 35 millioner kunder fordelt på 150 lande, og agenturet er lidt af en fjer i hatten for IT2Trust.
»Det er ret fedt for os. Sophos passer perfekt ind med vores øvrige produkter. Blandt andet har virksomheden en antivirus scanning, som passer rigtig godt ind og spiller ind med vores andre løsninger,« siger en glad Anders Mortensen, der er marketingsmanager hos IT2Trust.
Men IT2Trust er ikke Sophos eneste distributør i Danmark. LAMB Soft & Hardware i Birkerød er teknisk set en forhandler, men de har i en årrække fungeret som en art distributør for Sophos.
Anders Mortensen mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før LAMB også køber deres produkter gennem IT2Trust.
»LAMB har længe fungeret som en distributør i Danmark uden egentlig at være det. De har haft en speciel status hos Sophos, som de indtil videre kommer til at beholde. På sigt ville det selvfølgelig være hensigtsmæssigt, at de købte gennem os, men om det bliver om et helt eller halvt år har vi i princippet ingen indflydelse på,« siger Anders Mortensen til CRN.
IT2Trust ser dog mere LAMB som en samarbejdspartner end en konkurrent.
»De sidder i en lidt underlig situation med hensyn til med Sophos, men vi samarbejder på nogle af vores egne producenter blandt andet på krypteringsløsninger, hvor de fungerer som ren forhandler for os,« forklarer Anders Mortensen.
Med Sophos agenturet i hus er IT2Trust oppe på syv producenter i porteføljen. IT2trust har endnu en producent stående i kulisserne, men så er kapaciteten efterhånden også næsten nået.
»Vi skal max have 10 agenturer. Det kræver sindsygt meget fokus at distribuere sikkerhedsprodukter, og hvis vi skulle have flere, var vi nødt til at tilpasse vores organisation. Der er mange virksomheder derude, som siger, de har fokus på sikkerhed, men når det kommer til stykket, ved de ikke noget om det,« proklamerer Anders Mortensen.
Han mener iøvrigt, at der for alvor er kommet i gang i den danske sikkerhedsbranche, og samtidigt er producenterne blevet mere kræsne med, hvem de vælger som distributører.
»Jeg syntes, jeg kan mærke, at en masse producenter går og evaluerer deres partnerstrategier lige nu. Der er rigtig mange, der siger, de har fokus på sikkerhed, og så sælger de alt fra hardwarebokse, til skærme og AV firewalls. De har simpelthen ikke de fornødne ressourcer til at give en ordentlig rådgivning,« mener Anders Mortensen.