Den tidligere danske direktør i Epson, Hans Riber er blevet salgs- og marketingschef for softwarehuset Printer Associates, der laver software til styring af printere.
Hans Riber har en lang karriere bag sig i kopi- og printbranchen, og har været salgschef for Lexmark i otte år og landechef for Epson i ti år.
»Det er aldrig for sent at prøve noget nyt,« siger Hans Riber.
Han er 60 år gammel, og vil bruge de sidste arbejdsår i sin karriere på at lave noget sjovt, siger han.
Efter at han forlod Epson, var han i et år sælger hos Konica Minolta. Men skiftet fra at være chef til at være menig medarbejder var ikke den rette løsning for Hans Riber, der nu ser frem til at være leder igen.
»Jeg havde en dårlig oplevelse med kemien med ledelsen,« siger han, uden at ville komme nærmere ind på, hvorfor Konica Minolta ikke var den rette miljø for ham.
Nu glæder han sig til at komme tilbage til at arbejde med partnere. Hos Konica Minolta skulle han sælge direkte til slutkunderne, og det passede ikke til hans temperament. Når han nu har taget springet fra hardwaresalg til at sælge software, er det fordi, han har mistet lysten til at tage endnu en tørn med hardwaresalg. Efter at have været hos en lang række printerproducenter gennem sin karriere kunne han mærke, at det ikke var sjovt igen at komme ud til de samme indkøberne, men denne gang skulle sælge et nyt mærke, siger han.
Hans Riber begyndte sin it-karriere i 1968, hvor han solgte regnemaskiner for Olivetti. I 1988 skiftede han til at sælge laptops for Toshiba. Efter 40 år med fokus på hardware, bliver det nyt for ham, at skulle sælge software. Avancerne bliver beregnet på en anden måde og Hans Riber skal derfor have Excelarket frem for at finde frem til forretningsmuligheden for den vare han fremover skal sælge.
Print Associates består af næsten 100 personer i Danmark og udlandet, blot en brøkdel af det antal medarbejdere der er hos globale selskaber som Epson de andre kopiproducenter, hvor han har været ansat. Alligevel syntes Hans Riber, at hans nye arbejdsplads størrelsesmæssigt minder om det, han kommer fra. Hos Print Associates bliver han en del af en dansk salgsorganisation med omkring ti medarbejdere, samme antal som hos Epson.
»Hos Epson havde vi succes fordi vi var små og kunne tage hurtige beslutninger,« siger han.