Forbrugerombudsmanden i Norge har sendt et vredt brev til Elkjøp, Elgigantens norske søster, hvor han opfordrer dem til at ændre deres markedsføring. Dette sker som følge af, at den norske forbrugerombudsmand er blevet overdynget med klager over, at Elkjøps reklamevarer ikke er på hylderne. Det skriver Idg.no.
»Hvis varerne ikke findes i butikkerne, kan man heller ikke annoncere for dem. Dette må Elkjøp snart forstå,« siger forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon i en pressemeddelelse.
Elkjøp har røde ører over de mange fejl, men lover bod og bedring til deres kunder. De lægger i øvrigt vægt på, at det kun er enkelttilfælde, og giver annoncegaranti. Det betyder, at kunden indtil tre dage efter, at annonceavisen er kommet ud, har ret til at købe et tilsvarende eller bedre produkt til annoncepris, hvis varen ikke er i butikken, fortæller Elkjøps informationschef, Åshild Indresøvde til Idg.no.
Hos den danske forbrugerombud er der kun få klager over Elgiganten. Jurist hos forbrugerombudsmanden, Carsten Strøjer fortæller at Forbrugerstyrelsen for et par år siden testede, om butikkerne havde tilbudsvarerne på hylderne. Dengang fandt de ingen mangler i Elgigantens vareudbud.