Googles nye platform, Google TV, er på vej på markedet. Men det er stadig for tidligt at kalde satsningen for en fiasko eller et flop.
Meget afhænger af samarbejdet med de mange indholdsleverandører. Tv-stationer og kabel-tv-leverandører er nemlig ikke udelt begejstret for Google TV, der kan give Google endnu en magtfuld platform.
Derfor er Google på charmeoffensiv i øjeblikket.
Produktansvarlige Rishi Chandra svarede på spørgsmål ved en aktuel konference.
"Vi er ikke ude på at erstatte kabel-tv. Der er mange indholdsejere, som tager godt i mod os. Vi er i gang med at bygge flere forskelige partnerskaber. Det handler ikke om TV eller internet. Google TV er TV og internet".
Chandra fortsatte også under hele interviewet med at gentage, at der er mange forskellige måder at tjene penge på indhold, selv om det bliver præsenteret i Google TV. For eksempel ved at lave abonnementsordninger, som den udbredte tjeneste Netflix gør.
De vil beholde kunderne
Det er netop udsigten til færre indtægter som flere firmaer har udtrykt bekymring over.
De store kabel-netværk Fox, NBC, CBS og ABC har alle fjernet indhold fra Google TV i USA. De er bange for, at kunderne via Google TV får adgang til tv billigere eller helt gratis, og at de så vil opsige deres normale kabel-pakker. Nogle af firmaerne mener simpelthen ikke, at der er behov for Google TV.
Det mener man sjovt nok hos Google.
“Der er et paradigmeskifte på vej, når vi går fra at have 300 kanaler til at have en million kanaler," siger Rishi Chandra.
Han peger på, at Google TV kan binde stationerne sammen og give forbrugerne bedre helstøbte oplevelser ved at lade søgemaskinen flytte ind på fladskærmen.