Den danske distributør af foto- og elektronikprodukter Fovitech har nu taget de første skridt i en ekspansionsplan, der skal sikre, at virksomheden også bliver en fremtrædende aktør i de andre nordiske lande. Virksomheden har i en årrække været en af de førende distributører herhjemme, og man har nu også etableret søsterselskaber i Norge og Sverige.
»Baggrunden for udvidelsen af virksomheden til også at omfatte andre lande end Danmark er ønsker fra såvel kunder som leverandører om en fællesnordisk distribution,” fortæller Fovitechs direktør, Hans Venshøj Poulsen til CRN’s søstersite Zoom-online.
»Rent produktmæssigt bliver det i første omgang General Electrics sortiment af digitalkameraer, som vi fokuserer på. Da vi i sensommeren 2008 fik agenturet på General Electrics kameraprodukter, indgik vi ikke blot en aftale om det danske marked, men en om Norden som helhed. Etableringen af de nye selskaber i Norge og Sverige er de første konkrete tiltag på vej mod en situation, hvor vi kan dække hele Norden,« siger Hans Venshøj Poulsen.
Fovitech ApS, der har base i Solbjerg syd for Århus, blev grundlagt som selvstændigt selskab i 1992, men rødderne går endnu længere tilbage, idet virksomheden blev stiftet på baggrund af den fotogrossistvirksomhed, som firmaet James Polack havde etableret helt tilbage i 1938. Gennem et holdingselskab har Fovitech nu etableret Fovitech i Oslo og i Uppsala.
I Sverige er Pentax' tidligere leder Dick Karlsson Fovitechs eneste ansatte med ansvar for at opbygge salget til de svenske forhandlere.
»Hvert af de to selskaber er etableret i partnerskab med en lokal partner. På denne måned opnår vi en solid forankring på de respektive markeder, hvor vi på den ene side kan udnytte Fovitech styrker i relation til producenterne og leverandørerne og på den anden side trække på den lokale partners kompetencer og kendskab til det enkelte marked og dets distributions- og butiksnet,« forklarer Hans Venshøj Poulsen.
Etableringen af søsterselskaberne i Norge og Sverige er som sagt de første skridt i en langsigtet ekspansionsplan.
»Planen er, at vi skal dække hele Norden, og derfor vil vi inden årets udgang også at have etableret et selskab i Finland efter samme model,” siger Hans Venshøj Poulsen. ”Samtidig er det også tanken, at produktsortimentet skal udvides med en række andre produkter, der henvender sig til vores kundegruppe, der jo er fotoforretninger, radio/tv-forhandlere og andre forhandlere af forbrugerelektronik. Og vi forhandler allerede med flere interesserede leverandører,« siger Hans Venshøj Poulsen.