I2 Technologies, en af verdens største leverandører af software til styring af leverancer (supply chain management), må lide den tort, at de kunder, som virksomheden selv fremhæver på sit websted, er stærkt utilfredse med selskabet.
Amerikanske I2 beskriver på sin webside en række kundesager, der har været succesfulde. Imidlertid har det lille analysefirma Nucleus Research interviewet 22 af disse kunder
En stor del af dem er faktisk langtfra enige med I2 i, at deres projekter har været en succes, skriver CNet.
Virksomhederne har alle brugt I2-softwaren i mere end to år. Over halvdelen af virksomhederne oplyste til Nucleus Research, at omkostningerne ved installation af i2-softwaren har oversteget de økonomiske besparelser, der var formålet.
Samtidig har projekterne i de 22 virksomheder taget i gennemsnit 18 måneder for I2 at få på plads.
I2 afviser ikke overraskende anklagerne fra kunderne. Firmaet peger på, at det har 1.000 kunder.
Selskabet fik dog de store overskrifter frem for to år siden, da Nike smed firmaets software på porten på grund af fejl, der resulterede i forkerte leverancer i million dollars-klassen.
I2 fyrede en tredjedel af medarbejderen i juli oven på et katastroferegnskab for andet kvartal, hvor omsætningen var blevet halveret.
Analysefirmaet Nucleus Research lagde sig i september ud med CRM-leverandøren Siebel med en lignende rapport, der også baserede sig på interviews med nøglekunder.
Fravær af økonomisk gevinster og lange projekt-tider var også her hovedkritikpunkterne. Siebel søgte at tilbagevise det med andre undersøgelser af kundernes tilfredshed.