Asus’ markedsandel på det europæiske pc-marked steg fra 2,9 procent i fjerde kvartal i 2007 til 7,4 procent i fjerde kvartal 2008. Det viser friske tal fra Gartner. Dermed overhaler producenten sin nærmeste konkurrent Toshiba, der i samme periode er gået fra en markedsandel på 5,6 procent til 6,4 procent.
Tor Valstrøm fra Klingenberg Data i Odense, der har en lang række mærker i sortimentet, undrer sig ikke over Asus’ store fremgang.
”Asus er meget konkurrencedygtige i øjeblikket, de levererer design og kvalitet til en god pris, og samtidig lukrerer de på, at de kom først ind på markedet for mini-notes” siger han. Tor Valstrøm vurderer også, Asus’ garantihåndtering på 1-2 uger er en anelse bedre end konkurrenterne.
Det samlede vesteuropæiske salg er steget med 12,1 procent siden samme periode sidste år, og det skyldes Ifølge Gartner-analytiker Ranjit Atwal, at salget af mini-notes fortsat er i meget kraftigt vækst.
HP er fortsat størst på markedet med en markedsandel på 23,2 procent foran Acer med 20,3 procent af salget.