Meget af den spam, danske dagligt belemres af, kommer fra USA, hvor spam i modsætning til her i EU er lovligt at sende ud.
Men nu rejser amerikanske internetbrugere krav om bekæmpelse af spam.
I en undersøgelse foretaget blandt 2221 netbrugere i USA svarer 80 procent af deltagerne, at de er "meget irriterede" over spam. For tre år siden harcelerede kun 49 procent af amerikanerne over de uønskede reklame-e-mails.
74 procent mener, at spam-problemet er blevet så stort, at spammerne skal kriminaliseres. Sker det, kan det også lette indbakkerne på danske pc'er.
Det er især spam indeholdende reklamer for pornoprodukter, der er blevet for meget for amerikanerne.
Næstmest irriterende finder de reklamer for lån og investeringsemner.
Koster firmaer dyrt
Spam koster ikke kun irritation hos brugerne. Set med arbejdsgiverøjne koster fænomenet også tab af arbejdstid og dermed produktivitet.
En undersøgelse foretaget af Ferris Research fastsætter tabet forårsaget af spam til 63 milliarder kroner for amerikanske virksomheder og til 18 milliarder kroner for det europæiske erhvervsliv.
Endelig er der internetudbydernes besvær med spam på begge kontinenter. Det vurderes til 3,5 milliarder kroner.