Den TDC-ejede it-forhandler Netdesign har indkasseret et historisk stort overskud i 2009 efter en succesfuld satsning på service og konsulentydelser fremfor hardwaresalg. Ifølge administrerende direktør Peter Rafn skyldes resultatet især en årelang satsning på salg af service og konsulentydelser, hvor Netdesigns ansatte servicerer kundens it-installation i stedet for kun at levere en kasse og forsvinde igen.
»Hovedårsagen til det gode resultat er, at vi i 2006 satte et mål om at serviceforretningen skulle udgøre en tredjedel af omsætningen, og at service- og konsulentydelser tilsammen skulle udgøre halvdelen,« siger han.
Omsætningen blev på godt en milliard kroner. Mens omsætningen er faldet med fire procent, er overskuddet bevæget sig den modsatte vej og er firedoblet til et resultat før skat på 52 millioner kroner.
Sidste år kom 38 af hver 100 omsætningskrone fra serviceydelser, og nu skruer forhandleren yderligere op for service- og konsulentforretningen, så servicesalget kan komme op på 40 procent af den samlede omsætning. En ny vækststrategi skal få Netdesign indenfor hos de sidste 25 ud af Danmarks top-100 virksomheder, der endnu ikke er kunder, og Netdesign har derfor de seneste måneder ansat 10 sælgere, der skal gøre forhandleren mere synlig i markedet.
»Vi går langt mere aggressivt ud i markedet og går målrettet og systematisk efter de kunder vi ikke har, og vil tage markedsandele fra vores konkurrenter,« siger han.
Peter Rafn har dog større planer end kun at vokse organisk. Han vil gerne have andre varer og ydelser på hylderne til at supplere Netdesigns nuværende produktportefølje, så han kan have mere at tilbyde kunderne. Og det gøres nemmest ved at bruge andre virksomheders kompetencer.
»Der er ingen tvivl om, at vi vil gøre partnerskab eller købe virksomheder, der ligger i forlængelse af det vi gøre i dag,« fastslår Peter Rafn,
Han understreger dog, at fremgangen først og fremmest skal komme fra organisk vækst, og at der kun kan blive tale om mindre opkøb. Hvis vækstplanen lykkedes, vil det give Netdesign »en markant omsætningsvækst« i 2010.
»Vi slår på, at vi er en videnstung virksomhed, der har en markedsdominans og en høj grad af kundetilfredshed,« siger Peter Rafn.