For alle virksomheder er det ledelsens fornemste opgave til enhver tid at kunne tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
For it-branchens videnstunge virksomheder kan høj personaleomsætning eller decideret medarbejderflugt være dræbende for evnen til at levere vækst og overskud.
En række virksomheder i it-branchen løser fastholdelsesproblemet ved at forlange underskrift på konkurrenceklausuler ved ansættelses af nye medarbejdere. Specielt i distributørleddet er det almindeligt at benytte konkurrenceklausuler som et nærmest fast element i bunken af ansættelsespapirer.
Konkurrenceklausulen, der for rigtigt mange medarbejdere blot er en formalitet ved ansættelsen, viser sig senere at være en yderst besværlig stopklods for det videre karriereforløb.
Udbredelsen af konkurrenceklausuler i distributionsleddet har stor betydning for hele branchens evne til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Lange og dermed dyre karensperioder har der været mange af, ligesom mange har måtte via en helt anden branche før de igen kunne komme tilbage til it-branchen.
Hvad går der galt?
For medarbejderen:
For medarbejderen tror jeg, at der går det galt, at begejstringen for udvælgelsen, og udsigten til forandringsprocessen i det nye job, og lønforhøjelsen, overskygger evnen til at tænke langsigtet, sikkert hjulpet godt på vej af en bagatellisering af klausulens betydning: »Alle her har en konkurrenceklausul« - »Det er standard her hos os« etc. etc.
Jeg har mange gange undret mig over kandidaters manglende forhandlingsevne i ansættelsesforløbet, og hvor ofte betydningen af indholdet i ansættelseskontrakten bagatelliseres i troen på, at den tillid, der er til stede på matchingtidspunktet vil vare ved for evigt, og det at stille krav vil svække kandidatens kandidatur.
Den gode stemning ved ansættelsen er yderst sjældent til stede ved fratrædelsen, og de færreste virksomheder ser nogen værdi i at være fleksible overfor medarbejdere, der udviser topmålet af illoyalitet ved at vælge virksomheden fra.
Er du valgt som virksomhedens foretrukne kandidat, så er et godt råd fra mig, at give den max gas i at få de mest optimale ansættelsesvilkår forhandlet på plads, at være stærk i en forhandlingssituation vil altid blive respekteret som en værdifuld kompetence.
For virksomheden:
Virksomheder, hvor der er gået inflation i brugen af konkurrenceklausuler, har generelt mistet troen på sin egen evne til at udvikle og motivere sine medarbejdere.
Det har jeg oplevet - i større og mindre grad - i mange af de virksomheder, jeg har været ansat i. Og jeg møder det også i nogle af de virksomheder, jeg besøger i mit arbejde som erhvervscoach.
Virksomheder, der udefra opfattes som succesfulde og attraktive, har i nogle tilfælde et selvbillede, der langtfra afspejler omverdenens, og hvor man som udefrakommende undres over at kulturen internt mest af alt minder om kulturen på et kommunekontor, hvor det er helt ok åbenlyst at tale nedsættende om arbejdspladsen og dens manglende evne til at udvikle og motivere.
For alle virksomheder er evnen til at udvikle og motivere medarbejderne nøglen til at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, og dermed nøglen til afskaffelse af overdreven brug af konkurrenceklausuler.
Ros og anerkendelse er en ofte overset ledelsesparameter, som har den helt fantastiske egenskab at udover at være stærk motiverende, så er den gratis.
Så hvornår har du sidst rost din medarbejder eller kollega?