Er du glad for din konkurrenceklausul?

?.eller vil du ikke hellere ha? ros og anerkendelse for din indsats.

For alle virksomheder er det ledelsens fornemste opgave til enhver tid at kunne tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
For it-branchens videnstunge virksomheder kan høj personaleomsætning eller decideret medarbejderflugt være dræbende for evnen til at levere vækst og overskud.


En række virksomheder i it-branchen løser fastholdelsesproblemet ved at forlange underskrift på konkurrenceklausuler ved ansættelses af nye medarbejdere. Specielt i distributørleddet er det almindeligt at benytte konkurrenceklausuler som et nærmest fast element i bunken af ansættelsespapirer.


Konkurrenceklausulen, der for rigtigt mange medarbejdere blot er en formalitet ved ansættelsen, viser sig senere at være en yderst besværlig stopklods for det videre karriereforløb.


Udbredelsen af konkurrenceklausuler i distributionsleddet har stor betydning for hele branchens evne til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Lange og dermed dyre karensperioder har der været mange af, ligesom mange har måtte via en helt anden branche før de igen kunne komme tilbage til it-branchen.


Hvad går der galt?


For medarbejderen:
For medarbejderen tror jeg, at der går det galt, at begejstringen for udvælgelsen, og udsigten til forandringsprocessen i det nye job, og lønforhøjelsen, overskygger evnen til at tænke langsigtet, sikkert hjulpet godt på vej af en bagatellisering af klausulens betydning: »Alle her har en konkurrenceklausul« - »Det er standard her hos os« etc. etc.


Jeg har mange gange undret mig over kandidaters manglende forhandlingsevne i ansættelsesforløbet, og hvor ofte betydningen af indholdet i ansættelseskontrakten bagatelliseres i troen på, at den tillid, der er til stede på matchingtidspunktet vil vare ved for evigt, og det at stille krav vil svække kandidatens kandidatur.


Den gode stemning ved ansættelsen er yderst sjældent til stede ved fratrædelsen, og de færreste virksomheder ser nogen værdi i at være fleksible overfor medarbejdere, der udviser topmålet af illoyalitet ved at vælge virksomheden fra.


Er du valgt som virksomhedens foretrukne kandidat, så er et godt råd fra mig, at give den max gas i at få de mest optimale ansættelsesvilkår forhandlet på plads, at være stærk i en forhandlingssituation vil altid blive respekteret som en værdifuld kompetence.
For virksomheden:


Virksomheder, hvor der er gået inflation i brugen af konkurrenceklausuler, har generelt mistet troen på sin egen evne til at udvikle og motivere sine medarbejdere.


Det har jeg oplevet - i større og mindre grad - i mange af de virksomheder, jeg har været ansat i. Og jeg møder det også i nogle af de virksomheder, jeg besøger i mit arbejde som erhvervscoach.


Virksomheder, der udefra opfattes som succesfulde og attraktive, har i nogle tilfælde et selvbillede, der langtfra afspejler omverdenens, og hvor man som udefrakommende undres over at kulturen internt mest af alt minder om kulturen på et kommunekontor, hvor det er helt ok åbenlyst at tale nedsættende om arbejdspladsen og dens manglende evne til at udvikle og motivere.


For alle virksomheder er evnen til at udvikle og motivere medarbejderne nøglen til at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, og dermed nøglen til afskaffelse af overdreven brug af konkurrenceklausuler.


Ros og anerkendelse er en ofte overset ledelsesparameter, som har den helt fantastiske egenskab at udover at være stærk motiverende, så er den gratis.


Så hvornår har du sidst rost din medarbejder eller kollega?

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere