Ved at sende kunden en bekræftelse på hans bestilling i stedet for at sende en ordrebekræftelse, kan forhandlere undgå at blive hængt op på en forkert pris, siger Eskild Jensen, der er formand for Foreningen af Online It Forhandlere.
I en kommentar til Forbrugerklagenævnets afgørelse med webbutikken Dataxperten siger Eskild Jensen, at han kan godt forstå, hvis forhandleren føler sig uretfærdig behandlet af klagenævnet. Men juridisk, er der ikke noget at gøre, siger han.
»Retspraksis er, at det er sælger, der skal bevise, hvis en kunde har været i ond tro. Så skal prisen være mindre end en fjerdedel eller en femtedel,« forklarer Eskild Jensen fra Foreningen af Online It Forhandlere, FOIF.
Han råder webforhandlerne til at sende kunderne bestillingsbekræftelser i stedet for ordrebekræftelser. I stedet for at hjemmesiden er et sted, hvor forhandleren tilbyder en vare, bliver den til et sted, hvor man opfordrer kunderne til at give et tilbud om køb.
»Forhandleren burde i stedet sende bestillingsbekræftelser. Det er en juridisk spidsfindighed, som næsten alle FOIF´s medlemmer bruger,« siger formanden for onlineforhandlerne, Eskild Jensen.
Han forklarer, at kunden ikke behøver, at svare på e-mailen med bestillingsbekræftelsen, men at forhandlerne blot kan sende varen ud til kunden. På den måde undgår en forhandler, at blive ansvarlig for en fejlagtig pris på hjemmesiden.