Selvom smilets by for nylig skiftede navn fra Århus til Aarhus for at gøre det lettere at få byen omtalt i det store udland, så er det ikke nødvendigvis sagen at være fra Aarhus, hvis man har store ambitioner.
Det har Just-Eat– altså store ambitioner. Selskabet er på vej til at underlægge sig den ganske verden som madleverandør på nettet. Men så vidt var det aldrig gået, hvis man havde beholdt Aarhus som sin hjemby.
Efter nogle omskiftelige første år, hvor en fusion og samarbejdsproblemer fik de oprindelige stiftere til at gå, tog den store internationale ekspansion fat i 2008, da selskabet fik en kapitalindsprøjtning og begyndte at flytte flere og flere aktiviteter til London.
Sidstnævnte skridt var afgørende for den fortsatte succes, mener koncernedirektør Klaus Nyengaard, der selv tiltrådte i 2008.
Han forklarer, at Just-Eat flyttede al teknik og udvikling til London for at få kompetencer nok.
”For 20 måneder siden var vi en mand i London og seks i Aarhus. I dag er vi 35 mand i London og 2 i Aarhus”, siger Klaus Nyengaard.
Han mener, at den store og bemærkeselsværdige ekspansion, som Just-Eat har været igennem, ikke kunne være sket i samme tempo - om overhovedet - hvis Just-Eat var blevet boende i smilets by.
Alene den trafikmæssige infrastruktur omkring Århus ville ifølge Just-Eat-direktøren gøre det næsten umuligt at opbygge et firma med afdelinger i mange lande:
”Den århusianske mangel på flyruter ville i sig selv have gjort det vanskeligt at bygge en international virksomhed op,” siger han.
Også når det gælder mulighederne for at få de rette medarbejdere ville Aarhus have været en stopklods for ekspansionen, mener Klaus Nyengaard.
”Hvis du skal opbygge et verdens-team, som vi har gjort det, så kan du ikke gøre det i Aarhus. Muligvis kunne det lade sig gøre i København, men ikke i Aarhus,” siger han.
At Just-Eat ikke fik hovesæde i København men i stedet i London var nærmest tilfældigt. Da hovedsædet under alle omstændigheder skulle flytte fra Aarhus, kunne man lige så godt tage skridtet fuldt ud og også flytte ud af landet.
”Som dansker er jeg da lidt ked af, at det er sådan, det er. Vi skulle måske have lagt det i København fra starten af. Man kan nok sagtens opbygge en international virksomhed i Danmark, men spørgsmålet er, om man kan gøre det hurtigt nok. I vores branche skal det gå meget hurtigt,” siger Just-Eat-direktøren.
Han mener, at København som by har nok at byde på, til at virksomheder vil kunne tiltrække de rette, dygtige folk fra udlandet.
”Men hvis du skulle hente folk fra verdenseliten inden for e-commerce til Aarhus, så ville det nok kræve, at de fik sig en dansk kæreste,” mener han.