En spørgeundersøgelse udarbejdet af Yougov Zapera sender Elgiganten nedad i vurdering af hvilke brands, der er meget anerkendte i danskernes bevidsthed. Blandt retailbutikker har Elgiganten det brand, der overordnet er faldet mest på et halvt år. Blandt 262 brands er retailkæden faldet hele 29 placeringer og er endt nede på en 200. plads.
Elgigantens administrerende direktør Jesper Boysen forstår ikke kritikken.
»Det er aldrig gået bedre for Elgiganten. I fredags genåbnede vi vores butik i Gentofte efter en relancering og havde mange tusinde kunder i kø og omsætter for 21 millioner kroner på en enkelt dag. Det virker ikke som om kunderne er utilfredse, så vi synes, at vi gør det rigtige,« siger Jesper Boysen, der understreger, at han ikke kender undersøgelsen.
Elgiganten har netop offentliggjort deres omsætningstal for koncernen og for de nordiske lande. Det viser en nordisk vækst på 33 procent i forhold til sidste år. Men Jesper Boysen afviser, at Elgiganten er blevet for vækstfokuseret og ikke tænker på at gøre de eksisterende kunder glade.
»Vi har en tocifret vækst i Danmark og skal til at åbne nye butikker, men på hovedkontoret er der kun to personer beskæftiget med at åbne nye butikker. Alle andre passer den daglige drift,« siger han.
I undersøgelsen blev 4.500 danskere spurgt om, hvad de mener om kvalitet, indtryk, value for money, lysten til at anbefale varemærket, omdømmet og tilfredshed som kunde for i alt 262 brands.