De mindre Acer-forhandlere i Danmark klager over, at de siden juletid har måttet undvære den salgsstøtte, som de har været vant til. Det betyder, at de har svært ved at få svar fra producenten, når der skal laves særlige tilbud til kunderne.
»Det giver os en masse problemer, at Acers forhandlersupport har været så mangelfuld, og at vi må undvære vores kontaktpersoner hos Acer. Det virker som om, de har tabt gejsten,« siger diretør Lars Rasmussen fra CBC-forhandleren LB Erhverv/LB Datatek i Fredericia.
Han sælger hovedsagelig Acer, men siden producenten i efteråret slækkede sit fokus på hans forretning, er det HP-salget, der vokser mest hos ham.
»Jeg vil hellere sælge HP og Lenovo,« siger Lars Rasmussen.
Acer har i efteråret centraliseret sin nordiske organisation, så en del af Acers arbejde overfor blandt andet forhandlere nu er placeret i Stockholm. Samtidig har Acer på nordisk plan oprustet indsatsen overfor retailmarkedet og har i februar ansat HP’s tidligere consumerchef Peter Kristensen som nordisk salgschef med ansvar for salg til de store detailhandelskæder.
Kontor Syds afdelingsleder Lars Holm føler ikke, at det er retailkæderne, der har taget Acers opmærksomhed fra ham, men han mærker også at Acer har fjernet sig fra det salg, som han står for.
»Før var Acer rimeligt fremme i skoene, men nu lider vi under at Acer har mistet deres opmærksomhed på os,« siger Lars Holm.
Lars Holm betegner Acer som Kontor Syds største detailmærke med over 1.000 solgte maskiner hvert år. Derfor vil han ikke droppe Acer, uanset at andre producenter er begyndt at charme sig ind på Kontor Syd.
»Der skal virkelig noget til, før vi opgiver Acer, men vi kigger da lidt til de andre mærker,« siger han.
Han rangerede tidligere producenten blandt sine tre bedste leverandører, men efter at kontakten er kølnet, er hans anseelse for Acer faldet, og det skaber frustration i Kontor Syd’s it-salg.
»Det er noget, vi snakker en del om, for det irriterer os lidt,« siger han.