CRNs imageanalyse 2006 er på flere måder større end nogensinde. Antallet af forhandlere, som har deltaget i undersøgelsen, er stadig stærkt stigende, og deltagerne skulle i år vurdere image-situationen for flere distributører og producenter end nogensinde. 2006-analysen er nemlig vokset fra en top-30 til en top-40.
Enkelte navne er væk, og mange nye er kommet til på begge lister. Prisen er naturligvis, at man ikke længere kan sammenligne så nemt med de enkelte firmaers position på listerne i de foregående år, men der er en pointe: Analysen er blevet revideret så firmaerne er så relevante som muligt for de aktuelle forhold i dagens it-salgskanal. Det betyder for eksempel, at et produktområde som pc-tilbehør og periferi-produkter, der tidligere blev vurderet for småt - og for perifert - i år er vurderet vigtigt nok til være inde i varmen. Den disposition kvitterede forhandlerne for ved at sende Logitech fra kulden og direkte ind på en sensationel førsteplads som den producent, der har det bedste image.
Trods en relativt beskeden dansk omsætning og en forhandlerskare af behersket størrelse er muse-firmaet Logitech langt fra nogen lilleput i kanalen, hvilket en tredjeplads på listen over de bedst kendte it-producenter vidner om.
Der er flere forklaringer på Logitechs sensationelle entré. En af dem skal findes i den bærbare revolution, hvor notebooks i dag sælges i langt større antal end stationære. Det har medført et kraftigt øget behov for tastaturer og mus af ordentlig, ergonomisk beskaffenhed - og dem har Logitech. Hvad selskabet også har er en unik evne til at passe og pleje relationerne til forhandlerpartnerne, så de aldrig lades i stikken. Selv med en miniature-organisation med fem mand og et fuldstændigt fravær af kanalprogrammer er Logitech på alle de vigtige måder så populær, at ingen andre producenter kan matche musefirmaet.
Førstepladsen blandt producenterne har HP ellers siddet sikkert med i de samfulde seks tidligere imageanalyser, som har været gennemført siden årtusindskiftet. HP, der i sin tid klarede den vanskelige fusion med Compaq uden at vakle på imagetronen, er i dag en så stor og vigtig spiller i it-branchen, at magten kan risikere at give tilbageslag i image-vurderinger. I hvert fald har giganten med det ellers så blankpolerede og perfekte image i år måttet vige til en tredjeplads, muligvis påvirket af overskrifterne om den blodige HP-krig og den nylige amerikanske aflytningsskandale.
Så sensationel som Logitechs førsteplads blandt producenterne er årets imagevinder blandt distributørerne ikke. Actebis har været undervejes længe, og selskabet er sideløbende med de stadigt bedre positioner på image-fronten vokset gevaldigt målt på markedsandele og omsætning.
Hverken regnskaber eller imagetal levner tvivl om succes'en for Actebis, eller for den sags skyld om topchef Torben Quists dygtighed. Ikke desto mindre er selskabets førsteplads på listen over de bedste distributører også et spørgsmål om held.
Lige som tilfældet formentlig er det, når det gælder markedsandele, har Actebis haft lettere ved at vokse i kraft af Tech Datas selvpåførte problemer. Tech Data sad sidste år og solede sig på førstepladsen, men i år er bunden næsten bogstaveligt talt gået ud af selskabets image. På visse af de vigtige parametre er Tech Data ikke engang med på top-tyve, og selskabets samlede score er så kraftigt reduceret, at det formentlig har påvirket hele den samlede score for de 40 distributører.