Siden iPad'en kom til Danmark i sidste år, har teleselskaberne kæmpet for at sammensætte det mest optimale abonnement til den nye platform.
Nu prøver 3 og Telenor at lave en helt ny form for abonnement.
I stedet for at sælge nye abonnementer til kunder, der gerne vil have deres iPad eller bærbare computere på nettet, så tilbyder firmaerne, at man deler sit smartphone-abonnement, fordi kunderne ofte slet ikke bruger den datatrafik, som de har betalt for til deres smartphone.
Telenor lancerede i går det såkaldte ”DobbelSIM”-abonnement, til kunder, der allerede har et flatrate dataabonnement hos Telenor. Det betyder, at kunderne får et ekstra sim-kort til deres dataabonnement, som kan sættes i en tablet, og det er så muligt at være på nettet fra begge sim-kort samtidig. De to sim-kort hører til samme dataabonnement, så kunderne kun skal betale for ét abonnement.??
"Vi ser flere og flere danskere køber tablets som supplement til deres smartphone, og da mange kunder allerede har et dataabonnement hos os, vil vi gerne gøre det nemt og ligetil at udnytte det eksisterende abonnement på de nye tablets. Derfor tilbyder vi nu ”DobbeltSIM”," forklarer Kim Sørensen, Senior market manager hos Telenor i en pressemeddelelse.
Det koster dog 99 kroner at få et ekstra SIM-kort, og efterfølgende skal man betale 49 kroner om måneden.
Vi er billigere
Få timer efter Telenors nye produkt blev præsenteret, kom 3 med et meget lignende produkt ved navn 3DataDeling. Den store forskel er dog, at prisen indtil videre er meget lavere.
Med et 3Max (10GB trafik) eller 3Magnum-abonnement (20GB trafik) kan man kvit og frit få et ekstra simkort til sin tablet, bærbare computer eller andre enheder og bruge den overskydende trafik.
Oprettelse og ekstra simkort koster ikke ekstra, men 3DataDeling kan først bestilles i slutningen af juni.
”3 har længe været brugernes førstevalg, når det gælder mobilt bredbånd på alt lige fra smartphones over tablets til bærbare computere. Det mobile bredbånd er en vigtig del af vores abonnementspakker, og derfor synes vi, at det er rigtigt at give brugerne bedre muligheder for at anvende den datatrafik, de allerede har købt og betalt. Har man flere enheder på nettet, er der mange penge at spare, og samtidig slipper man for besvær og omkostninger med ekstra abonnementer,” siger Mikkel Torsting, VP Consumer Sales & Marketing hos 3.
3 har valgt den nye abonnementsform efter at have spurgt sine kunder til råds.