Konsulentfirmaet Accenture har udsendt en ny prognose som forudsiger, at tavlecomputere, smartphones og ebogs-læsere vil tage store markedsandele fra computere og mobiltelefoner i det kommende år.
Kun 17 procent af de adspurgte fortæller, at de har planer om at købe en stationær eller bærbar computer i 2011, hvilket er et fald på 39 procent sammenlignet med 2010.
Det forudsiges også, at salget af traditionelle mobiltelefoner vil falde med 56 procent i forhold til sidste år.
Til gengæld regnes der med en stigning på 160 procent i salget af tavlecomputere – som jo også er et forholdsvis nyt produktsegment – og salget af smartphones vil stige med 26 procent, mener Accenture.
Der er også store forventninger til salget af 3D-fjernsyn, der ventes at stige med hele 500 procent, og det ventes at bliver solgt 133 procent flere e-bogslæsere end sidste år.
”Tallene giver et klart billede af, at de nye produkter på verdensplan for alvor er begyndt at afløse de gamle – og jeg er sikker på, at vi vil se en lignende tendens i Danmark. Det stiller i sagens natur store krav om hurtig omstilling og innovation til producenterne af forbrugerelektronik, men omvendt giver det mediebranchen nogle interessante muligheder for at skabe forretning på de nye platforme,” kommenterer Jesper Strømann, der er senior manager hos Accenture.
Tallene er baseret på en rundspørge blandt 8.000 åbenbart meget teknologiglade forbrugere i otte lande om deres købeplaner, og det er især kineserne, der tager de nye teknologier til sig. Her er det 69 procent af de adspurgte, der fortæller, at de har planer om at købe et 3D-fjernsyn. I USA er det til sammenligning kun 25 procent.
Det er alligevel et meget højt og noget usandsynligt tal, når man tænker på, at der kun blev solgt 3,5 millioner 3D-fjernsyn i hele verden i 2010. DisplaySearch regner dog med, at salget stiger til 18 millioner i 2011 og 91 millioner i 2014.
Accenture-prognosen om en stigning på 500 procent i salget af 3D-fjernsyn passer altså meget godt med tallene fra DisplaySearch, som også venter en stigning fra 3,5 til 18 millioner solgte enheder (en stigning på lidt over 400 procent).