En strid om, hvorvidt Sharp uberettiget har taget kontakt til den tidligere servicepartner Winkelhorn bliver nu rullet op i en voldgiftssag. Den ene part, Winkelhorn i Ballerup, hævder, at Sharp har solgt service til knap 100 slutkunder, der har været kunde hos Winkelhorn.
Allerede i begyndelsen af sidste år påstod administrerende direktør i Winkelhorn Kim Juhlin, at Sharp derved havde brudt en aftale om at lade de pågældende kunder være i fred og bad Voldgiftsinstituttet mægle mellem partnerne.
»Det er uanstændigt, for Sharp har ikke overholdt deres aftaler. Jeg syntes, at Sharp skal holde op med at stjæle vores kunder og ødelægge vores forretning,« siger Kim Juhlin.
Kort før jul besluttede Voldgiftsinstituttet at gå ind i sagen.
I 2007 måtte Winkelhorn betale en bod på ti millioner kroner til Winkelhorn i en tilsvarende sag om brud på en eneaftale, hvor Sharp havde taget kontakt til Winkelhorns kunder for at sælge service til dem.
I første omgang afviste Sharp ifølge Kim Juhlin at forholde sig til Winkelhorns nye krav med påstand om, at sagen var afsluttet. Men Winkelhorn-direktøren hævder, at den nye erstatningssag gælder en række andre kunder, som ikke var inddraget i den første voldgiftssag.
Kim Juhlin har krævet erstatningen fordi han skal bruge millionbeløbet til at øge virksomheden.
»Hvis vi skal viderebygge vores salgsorganisation, skal vi have de penge,« siger Kim Juhlin.
Administrerende direktør Per Flink fra Sharp Electronics Nordic afviser at kommentere sagen over for CRN.