En dansk stigning i salget af computere til privatkunder bliver afspejlet af pc-producenten Lenovo, der nu går væk fra kun at sælge erhvervsprodukter til også at satse på computere til privatmarkedet.
»Det nytter ikke kun at konkurrere på halvdelen af markedet, så vi er på vej ind på consumermarkedet for bærbare,« siger Lenovos administrerende direktør Peter Juul Jørgensen.
Skiftet til også at sælge til private sker mens det danske consumermarked ifølge tal fra analysefirmaet IDC i fjerde kvartal af 2009 steg med næsten en femtedel til 204.000 solgte computere. Samtidig er erhvervssalget stadig hårdt ramt af en markedsnedgang. I fjerde kvartal af 2009 blev der kun solgt 179.000 computere på B2B-markedet. Det er 30.000 computere færre end i samme kvartal året før.
Lenovo solgte i kvartalet 12.000 bærbare, især netbooks til privatkunder, og det gør dem ifølge analysefirmaet til den femtestørste producent på det danske consumermarked med en markedsandel på syv procent.
»Vores mål er top tre i Danmark. Vi går ikke efter en førsteplads med det samme, men gør det kontrolleret, hvor profitabilitet er vigtigere end hastighed,« siger Peter Juul Jørgensen.
I øjeblikket har Lenovo mellem fem og ti ansatte på det nordiske marked, som er dedikerede consumerfolk. De sælger til teleselskaber, onlineforhandlere og større kæder.
»Vores consumerforhandlere er langt hen ad vejen de samme som vores erhvervsforhandlere,« siger Lenovo-direktøren.
IDC: Skal have flere produkter
Ambitionen om at bevæge sig fra nul til top tre på det danske marked er ikke umulig, vurderer IDC-analytiker Anders Elbak som reaktion på IDC’s fremgang. For at nå målet kræver det dog, at Lenovo breder sig ud over flere varer end de små minibærbare.
»De kan godt komme i top tre, men hvis de skal etablere sig på den position, er det nødvendigt at få flere consumerprodukter end tilfældet er i dag, hvor en ganske stor andel af salget er netbooks, der bundles med mobilbredbåndsløsninger,« siger Anders Elbak.
Han vurderer, at det er en større opgave at have en ordentlig support-organisation på plads, mens det vil være forholdsvis nemt for Lenovo at etablere selve salgsorganisationen, der skal få varerne ud til forhandlerne.
»For at blive store i consumer kræver det faktisk ikke den helt store kanal- og salgsorganisation, eftersom der er en håndfuld forhandlere, der samlet sidder på en meget stor del af markedet,« siger Anders Elbak.