En stribe firmaer mener, at Google bevidst giver fordelagtige placeringer til sine egne produkter på resultatlisten.
Til The Wall Street Street siger blandt andre Yelp.com og TripAdvisor.com, at deres trafik fra Google er faldet markant på det seneste, og at Google i samme periode har ladet sine egne tjeneste stige til tops og overtage meget af skærmpladsen.
Kritikken kommer speciel fra anbefalelsessider, turistguides og korttjenester som lever af at guide brugerne til de bedste oplevelser eller produkter. Et område hvor Google også har mange interesser (fx Boutiques.com, Google Health og Google Product Search).
"Man kan jo ikke se bort fra, at Google med mange hjemmesider i dag konkurrerer med os andre om den samme trafik og de samme annoncekroner," siger Jay Herratti, der er direktør for firmaet, der blandt andet ejer restaurantguiden Urbanspoon.com.
Google har straks afvist kritikken i en officiel blog:
”Vi har bygget Google for at hjælpe brugerne. Ikke hjemmesideejere og vores mål er at give brugerne de bedste svar.”
Eller ikke i søgeboksen
I forhold til det såkaldte Google Instant, der giver resultatforslag, mens brugerne stadig er i færd med at indtaste deres søgninger, er Google også løbet ind i kritik. Kritikere mener, at Google Instant har en tendens til at foreslå varemærker frem for almindelige ord. Det skriver Search Engine Land.
Google skulle have en indlysende interesse i at promovere varemærkerne, fordi de har større chance for at generere indtægter til Google.
Men også den påstand vil Google gerne skyde ned.
”Vi har ikke tilføjet et lag af bias til vores matematiske modellering. Vores modellering handler udelukkende om at forudsige, hvad en bruger indtaster. Hvis han indtaster dette bogstav, hvad er det så, han sandsynligvis mener,” lyder forklaringen fra Amit Singhal, der er chef for Googles "core ranking team".
Han forklarer, at der er tale om simpel matematik.
”Hvis en bruger indtaster "t", så er der en matematisk sandsynlighed for, at han er i gang med at skrive "target". Men hvis han tilføjer et ”r” til sin søgning og skriver "tr", så er sandsynligheden meget større for, at han i virkeligheden er i færd med at søge efter ”translation system”,” siger Amit Singhal.