2000 sælgere i Lundbeck. Alle koncernens 4800 medarbejdere i forskellige 50 lande. Læger, psykiatere, sygeplejersker verden rundt samt patienter og pårørende.
Alle disse grupper har medicinalkoncernen Lundbeck udset sig. Til dem vil Lundbeck udvikle e-learning i de kommende år.
Det er med andre ord et overordentligt stort e-learningprojekt, Lundbeck har i støbeskeen. Derfor har selskabet ansat en person, til at drive processen, e-learning-manager Martin Halse.
- For Lundbeck er det et skridt mod en ny epoke. Der er en masse logistik, der skal på plads, men når det er det, kan vi forbedre håndteringen af vores processer fremover. For eksempel kan vi få et detaljeret kendskab til medarbejderes kompetenceniveau, siger Martin Halse.
Et af de første e-learning-undervisningsmoduler, han og kollegerne har fået udviklet, er målrettet sælgerne i medicinalfirmaet.
Det findes på snart ti sprog og handler om en ny vare på Lundbecks hylder, nemlig den nye depressionspille Cipralex.
Sælgerne får gennem e-learning-modulet viden, der skal klæde dem på til at "matche" de psykiatere og læger, de skal ud og præsentere produktet for.
Det vil sige, at de blandt andet lærer om centralnervesystemet, om sygdommen depression, og om hvordan Cipralex virker på patienter.
Millioner at betale, millioner at tjene
Der er tale om en udgift på et tocifret millionbeløb til e-learning. Men i Lundbeck betragter man det som en investering, der kan give afkast på mange fronter. Return on investment, som det hedder topchef-jargon.
- Vi vil få mere vidende medarbejdere, og det kan få en positiv effekt på omsætningen. Vi vil kunne skabe en hurtigere lancering af produkter, fordi vi kan optimere informationsstrømmene i koncernen og ud til vores kunder. Og så vil det også gøre uddannelse af medarbejdere og kunder billigere, fordi de for eksempel vil kunne undgå at forlade deres arbejdsplads, forventer Martin Halse.
Desuden tror Lundbeck på, at uddannelse er et effektivt fastholdelsesredskab.
- En af de mest almindelige årsager til, at medarbejdere vælger at forlade en arbejdsplads, er, at de oplever manglende udvikling i personlige kompetencer grundet manglende uddannelse, siger Martin Halse.
Han forventer, at Lundbecks e-learning-projekter er oppe og køre om et års tid til henholdsvis sælgere, medarbejderne generelt og til kunderne - altså læger og psykiatere.
Det skal kunne betale sig, og det skal kunne bevises, at det kan betale sig. Sådan lyder en af konklusionerne i en undersøgelse, som e-learningfirmaet IMS Learning har foretaget ved at spørge 17 danske topchefer.
Her er hovedkonklusionerne fra undersøgelsen:
- 65 procent af toplederne forlanger dokumenation for, at e-learning sparer tid på deres virksomhed.
- 41 procent finder e-learning endog meget interessant i forventning om, at det kan reducere omkostninger.
- 59 procent efterspørger dokumentation for, at deres ansatte rent faktisk lærer noget med e-learning.
- 59 procent synes især, at e-learning er relevant at bruge til salgs- og produkttræning.
- 82 procent forventer at investere i e-learning inden for de næste 12 måneder.
- 24 procent har endnu ikke realiseret nogen form for e-learning på virksomheden, men undersøger mulighederne.