Verdens største handelsplads overtager Danmarks største digitale kræmmermarked. Den Blå Avis er netop blevet opkøbt af giganten eBay for 2,1 milliarder danske kroner. Den Blå Avis er god for 120 millioner sidevisninger om måneden og dertil kommer 66 millioner visninger på bilbasen.dk. Handlen gælder både sites og den trykte avis.
»Med Den Blå Avis som udgangspunkt vil vi realisere nye udfordringer i hele Skandinavien,« siger Jacob Fonnesbech Aqraou, der er direktør i eBays globale rubrikannonce-forretning.
Karsten Ree, der har grundlagt sin formue på Den Blå Avis, sælger for at gennemføre et generationsskifte i virksomheden. Forhandlingerne har stået på i fire år, og været intensiveret i det seneste år.
»Det er rart at sælge, når man ikke er tvunget til at sælge. Vi har fundet en køber der lever op til de grundlæggende værdier i Den Blå Avis. eBay er global, men ideen bag virksomheden er grundlæggende de samme som vores,« siger Karsten Ree.
Karsten Ree sælger primært virksomheden for at undgå at blive tromlet over ende af eBay eller andre globale virksomheder.
»Vi har ikke haft lyst til at sælge, men som verden globaliserer sig selv, må man erkende, at det bliver sværere at klare sig. Hvis vi ikke solgte, ville det føre til en ordentlig slåskamp, hvis der kom en stor spiller til byen. Jeg må respektere, at man ikke altid kan køre rundt i førertrøjen. Hvis eBay kom til Danmark, ville man få nogle ordentlige høvl, så er det bedre at sælge,« siger Karsten Ree.
Han mener, at han efter 27 år i Den Blå Avis er ved at være en uddøende race.
»Jeg hører ikke rigtig til i en verden, hvor man ikke længere må ryge på kontoret. Nu vil jeg spise en masse burgere og dø af rygning,« siger Karsten Ree med et glimt i øjet.