CA affyrede 1. april startskuddet for sin nye SMB-satsning, der skal øge andelen af det indirekte salg gennem forhandlere, og kundeservicecentret er en følge af denne satsning. I Barcelona er sidder tre danskere sammen med personale fra hele Europa. Danskerne skal leveres leads til CAs danske forhandlere.
Det fungerer på den måde, at bureauer i Danmark ringer SMB-virksomheder igenem og foretager er systematiske registrering af deres it-behov. Disse oplysninger, en bruttoliste, leveres videre til danskerne i Barcelona, som så sammenligner dem med CAs produktsortiment. Derved genereres der nye potentielle kunder, en nettoliste, som ringes op af folkene i Barcelona, forklarer han.
Hvis den potentielle kunde viser reel interesse, bliver han spurgt om, hvilken forhandler han normalt benytter, og så leveres leadet videre til forhandleren.
»Det er reelle leads. En af vores forhandlere, PC System Teknik, fik otte henvisninger, og har lukket de syv af dem,« siger Kim Lave Nielsen.
Han mener, at placeringen af personalet i Spanien sammen med lignende personale fra andre europæiske lande har flere fordele - sammenlignet med at have dem siddende i Danmark.
»Det er veluddannede folk, vi har dernede, ikke blot nogle unge mennesker, som skal skaffe møder. Der er både økonomiske, sociale og uddannelsesmæssige fordele ved at samle dem. Økonomisk er det jo godt at spare en masse dobbeltfunktioner. Og så sidder de nordiske folk sammen og skaber et miljø, hvor de kan konkurrere med hinanden og støtte hinanden. Det skal man ikke undervurdere. Der er en intern ære på spil. Endelig bliver de hele tiden holdt opdateret gennem uddannelse på en måde, som det ikke var muligt, hvis de sad ude i de enkelte lande,« forklarer Kim Lave Nielsen.
»Jeg forventer, at der kommer 10 procent oven i vores kanalsalg, som vi ikke havde fået, hvis vi ikke havde centret dernede. Og så vil det stige over de næste år,« slutter han.