Den skarpe konkurrence på onlinemarkedet var hård for Midt Data i 2006. For første gang i de sidste fem år oplevede forhandleren en nedgang i bruttoresultatet. Årets resultat endte i minus 2,4 millioner kroner før skat, mod et overskud på 419.000 kroner i 2005.
»Det er et presset marked, vi opererer i, og der er flere store spillere. Det presser marginen ned,« forklarer Allan Carøe Sørensen, der er administrerende direktør i Midt Data.
Han ser dog ikke underskuddet som noget problem. Midt Data tog en investor ind i selskabet sidste år og fik i samme omgang tilført seks millioner kroner. Ejendomsselskabet Viborg har sammen med Allan Carøe Sørensen lagt en tiårsplan, der skal ende ud i en landsdækkende butikskæde under navnet Midt Data.
»Jeg har ingen forventning om, at Midt Data skal give overskud de næste to-tre år. Vores vækststrategi bygger på, at vi skal åbne butikker og det koster ressourcer,« fortæller Allan Carøe Sørensen.
Midt Datas første butik ligger i Viborg, og sidste år kom der en butik til i Århus. I slutningen af denne måned åbner der en Midt Data i Aalborg klods op af Elgiganten, og kort efter åbner Midt Data Odense, som ligger tæt ved Computercity.
»Vi ligger tæt ved Elgiganten og Computercity, fordi de er de eneste konkurrenter til vores forretningskoncept. Det er dem, vi skal ud og stjæle markedsandele fra,« siger Allan Carøe Sørensen.
Ifølge direktøren er Midt Datas koncept fuldt ud konkurrencedygtigt med både Elgiganten og Computercity.