Det lille færøske softwarehus Kervi med blot ti medarbejdere er fremme i skoen. Det har valgt at specialisere sig i løsninger til bookmakere verden rundt.
Og på det seneste har Kervi udviklet en løsning til et marked, der endnu ikke rigtig findes. Nemlig til de mobile væddemål, hvor man med mobiltelefonen spiller på resultater.
Blandt konkurrenterne på markedet for software til bookmaker-branchen findes blandt andre australske BetOption og britiske OpenBet. Men de er endnu ikke på markedet med løsninger til mobilbaserede sportsvæddemål.
Om kort tid går et tysk bookmaking-firma i luften med mobile væddemål. Teknologien og softwaren bag står færøske Kervi for. Selskabet har indarbejdet den mobile løsning i sin webbaserede standardsoftware til bookmakere.
På grund af den intense konkurrence blandt bookmakere ønsker Kervi ikke at oplyse navnet på det tyske selskab, før det er i luften med sit nye mobile produkt.
- Kunden har fået et integreret system med internetbaseret system til sportstips, hestevæddeløb og
væddemålsbørs. Mobile væddemål indgår i hver af disse dele. Kunden arbejder med forskellige modeller
for live betting, fortæller udviklingsdirektør i Kervi, Jónsvein Joensen.
Kervi har valgt at bruge SMS som platform for mobile betting med den begrundelse, at det er den mest udbredte data-teknologi, som en kritisk masse af kunder har taget til sig.
I et prisbelønnet speciale skrevet af to afgangselever på IT-Højskolen, Jens Friis og Annette Millner, spås det, at betting via mobiltelefonen vil blive et rigtigt stort marked i løbet af to til fire år.
Kervi har udviklet løsninger for flere bookmakere med base på blandt andet Costa Rica, Malta, England og Tyskland. Kervi har desuden leveret teknologien bag spillet Drømmeoddset fra BT, som findes under www.oddsf4fun.com.
Kervi har arbejdet med idéer til mobile betting i et stykke tid, og er i gang med at indarbejde det mobile
koncept ind i vores web-baserede systemer til bookmakere.
Indholdet der tæller
Kervi har gjort den erfaring i sit udviklingsarbejde, at det med mobile væddemål først og fremmest er produktudvikling af selve spillet, der tæller. Selve softwaren er det kun det næstvigtigste.
- En kritisk faktor for succes med mobile væddemål, er at de skal kunne skabes hurtigt, være intuitive og
hurtige at indgå, og kunne afgøres hurtigt uden bøvl. Dette befordrer at odds og væddebeløb beregnes og
fastlægges på forhånd, og spilleren blot skal gætte på udfaldet, siger Jónsvein Joensen.
Han forventer, at mobile væddemål primært vil fokusere på "live betting", altså her-og-nu-væddemål om situationer på banen: Spil på udfald af frispark, indkast og indskiftninger under en fodboldkamp eller udfaldet af
set- og matchbold i tennis.
Eksempelvis vil et hjørnespark til FCK imod Brøndby automatisk udløse at bookmakeren sender et
væddemål på kr. 10,00 med odds 1,30 til at FCK scorer inden 2 minut, og 1,40 til at Brøndby scorer inden
2 minutter.
Jónsvein Joensen forklarer, at odds'ene kan sættes dynamisk, for eksempel når FCK har fået et mål, udløser et nyt hjørnespark til FCK et live bet på kr. 10,00 med odds 1,15 på at FCK scorer igen.
Kervi tror også på, at mobile væddemål har et marked inden for andre områder end sport. Som eksempler nævner Kervi politiske valg, og tv-udsendelser som Robinson og Popstars.