Distributører og forhandlere er de store tabere i Acers lavprisoffensiv på pc’er og notebooks til retailmarkedet. Ifølge den svenske nyhedstjeneste It24 stiger Acers salgstal op i himlen, men lægger sig samtidig som en giftig vulkansky over salgskanalen, fordi de i forvejen lave indtjeningsmargener bliver presset helt i bund af Acers prisstrategi.
Visse svenske forhandlere skal ifølge it 24 endog være parat til at droppe Acer fra deres produktkatalog.
Benjamin Hirschfeld, markedsdirektør i Tech Data, er angiveligt irriteret over udviklingen og konstaterer, at Acer i stigende grad kører deres salg udenom distributørerne som følge af, at en stigende del af salget går gennem consumerforhandlere.
»Udfordringen for dem (Acer, red.) er at få businessdelen til at vokse,« siger Benjamin Hirschfeld, som samtidig stiller sig tvivlende til om distributører fortsat vil investere i salg af Acer
Også Ambjörn Andersson, svensk landechef i Acer-distributøren Hattelco, har reageret på den nye strategi.
Acers svenske landechef Alessio Villa er ifølge It24 overrasket og siger, at han ikke kan genkende kritikken. Han afviser, at Acer prioriterer salget gennem retailkæderne.
»Jeg synes det lyder mærkeligt. Vi fokuserer på begge sider, og det er absolut ikke vores strategi at støtte retalikæderne mere end de små forhandlere,« siger han.
Acer-chefen peger omvendt på, at prisniveauet er steget i løbet af årets første kvartal, og at en del forhandlere derfor har ligget inden med lagre af ældre og billigere varer, så de på den måde har stået stærkere i konkurrencen.