Elkjøp-koncernen fik et stærkt 2005, hvor især salg af pc'er og computertilbehør bidrog til et flot resultat.
Overskuddet steg med 26 procent til 930 millioner danske kroner. Omsætningen steg også med 12 procent til 12,8 milliarder kroner.
Koncernen sælger forbrugerelektronik gennem sine butikker i Norge, Sverige, Finland, Island, Færøerne og i Danmark under navnet Elgiganten.
»Store butikker med lave omkostninger er afgørende. Alle nye butikker er baseret på dette, og det har bidraget positivt til det gode resultat. Det har samtidigt givet os større forhandlingsindflydelse,« siger Elkjøp Nordics administrerende direktør Ronny Blomseth til digi.no.
Salg af pc'er og computertilbehør er i løbet af få år blevet et kerneområde for Elkjøp, og virksomhedens enorme volumen og pannordiske forhandlingskraft giver store konkurrencefordele.
»Pc'er og tilbehør udgør størstedelen af omsætningen for Elkjøp. Vi vokser kraftigt på hjemme-pc ordninger, og vi har folk ansat specifikt til det området, men størsteparten af vores omsætning kommer fra det almindelige pc-salg,« siger Blomseth til Digi.no.