At ville nå det hele på den halve tid. At ville levere høj kvalitet og samtidig være lynende effektiv.
Medarbejderes egne ambitioner og krav til sig selv på jobbet er meget udbredt stressfaktor.
Det viser en undersøgelse, som arbejdsgiverorganisationen Dansk Handel & Service (DH&S) har foretaget i et repræsentativt udsnit af sine 25.000 medlemsvirksomheder.
53 procent af de adspurgte arbejdsgivere i undersøgelsen siger, at stress på deres virksomhed skyldes medarbejdernes eget forventningspres.
- Især IT-virksomheder har en høj grad af selvledelse, hvor medarbejdere har fået større ansvar og selvbestemmelse. Det er med til at øge medarbejdernes egne krav til dem selv, konkluderer DH&S.
Det er dog stadig i lidt højere grad chefen, der stresser de ansatte med sine krav. Det erkender arbejdsgiverne, der for 59 procents vedkommende mener, at stress på virksomheden skyldes ledernes krav til de ansatte.
I alt svarer 82 procent af arbejdsgiverne, at der ofte eller sommetider er stress på deres virksomhed.
Ledelsens ansvar at gribe ind
Det kan i den grad betale sig at gøre noget ved stress på arbejdspladsen, mener Dansk Handel & Service.
- Forebyggelse og afhjælpning af stress kræver, at ledelsen tager en beslutning om at bruge tid på det. Til gengæld vil virksomheden få mere effektive og engagerede medarbejdere, der er i stand til at løse flere og større arbejdsopgaver i stedet for at lave halve løsninger, vurderer organisationen.
DH&S foreslår tre ting, en arbejdsgiver eller leder kan gøre for at bekæmpe stress:
1. Skabe klarhed om arbejdsopgaverne. Det vil sige, at lederen skal være med til at prioritere og planlægge arbejdsopgaver samt vurdere opgavernes tids- og ressourceforbrug.
2. Tilbyde konstruktiv dialog og sparring. Det er vigtigt, at medarbejderne har en samtalepartner at vende relevante problemstillinger med både i forhold til arbejdsopgave og trivsel.
3. Fungere som konfliktløser. Lederens skal kunne fungere aktivt som konfliktløser på arbejdspladsen, så medarbejderne kan føle sig trygge.