Kopimaskineservice-virksomheden Winkelhorn har vundet en voldgift mod Sharp. Voldgiften endte med, at Winkelhorn blev tilkendt knap ti millioner kroner i erstatning. Skønt voldgiftens afgørelse endnu ikke er underskrevet, har Winkelhorn allerede modtaget beløbet.
Indtil januar 2000 var Winkelhorn generel agent for Sharp i Danmark. Det vil sige, at Winkelhorn havde eneretten til forhandling og service af Sharps kopimaskiner i Danmark. Winkelhorn havde så oprettet et net af
partnere, der stod for salget. Denne eksklusivaftale valgte Sharp at afslutte i år 2000. Sharp ønskede ifølge Winkelhorns direktør, Kim Voigt Juhlin, at sætte »mere gang i salget«.
De to virksomheder lavede så en aftale, der betød, at Sharp stod for salget af deres maskiner, mens Winkelhorn stod for servicen.
»I den periode lå vores virksomhed praktisk talt stille. For vi måtte ikke sælge til vores egne kunder, kun servicere dem. Den eneste mulighed, vi havde for salg, var at finde nye kunder,« siger Kim Juhlin.
Den aftale holdt i nogle år, indtil Sharp i 2003 også overtog service-delen; dog med den klausul, at Sharp ikke måtte kontakte Winkelhorns kunder med henblik på salg, med mindre Winkelhorn fik serviceaftalen.
Allerede i 2001 var samarbejdet begyndt at gå skævt. Winkelhorn mente ikke, at de fik de serviceaftaler, de var blevet lovet. Og fra 2003 fik virksomheden direkte mistanke til, at Sharp brød deres aftale ved at hugge kunder, der var omfattet af klausulen. Samtidig mente Winkelhorn, at Sharp tog overpriser for deres reservedele. Winkelhorn var i forvejen blevet lovet de billigste priser i Norden af Sharp, og det mente virksomheden ikke blev overholdt.
Nu er sagen så blevet afgjort af en voldgift. Ifølge Kim Juhlin gav voldgiften ikke Winkelhorn medhold i, at Sharp havde snydt dem
for serviceaftaler. Til gengæld har Winkelhorn fået tilkendt tre millioner for kunder, som Sharp har hugget og et stort beløb for
overfinansiering, så den samlede erstatning til Winkelhorn er knap ti millioner.
Kim Juhlin er glad for at have vundet voldgiften,men er stadig bitter på Sharp.
»Jeg er sikker på, at Sharp har gjort det her for at stjæle vores forretning,« siger Kim Juhlin.
Sharps danske direktør Torben Lund Rasmussen vil ikke kommentere sagen overfor CRN.