Vi har en kundeombudsmand. Vores priser er overskuelige. Vi er kundevenlige. Sådan har budskabet på det seneste lyt fra mobilselskabet 3, men det har ikke forhindret mobilselskabet i at træde ved siden af. Flere gange.
Fra oktober til januar har mobilselskabet ifølge Forbrugerombudsmanden vildledt forbrugerne. Derfor har statens forbrugervagthund nu meldt mobilselskabet til politiet. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Sagen drejer sig om, at selskabet på hjemmeside reklamerede med et abonnement, ”3iDeal Max – 699,00 kr./md.”. Først når forbrugeren klikkede på ”Køb abonnement” blev det med små skrifttyper oplyst, at abonnementet ville komme til at koste mindst 4.443 kroner frem til bindingsperiodens udløb. Altså blev den fulde pris med seks måneders binding og oprettelsesafgift ikke vist tydeligt nok. Det er i strid med markedsføringsloven.
Mobilselskabet har allerede over for Forbrugerombudsmanden erklæret, at der var sket en fejl, der nu er rettet.
De har dog tidligere begået en lignende fejl. For et år siden fik 3 en bøde på 25.000 kroner for en Facebook-reklame, hvor selskabet ikke tydeligt havde oplyst den samlede pris. Sidste sommer skrev Forbrugerombudsmanden desuden et brev til mobilselskabet for at gøre opmærksom på reglerne for netop tydelig information.
"Forbrugerombudsmanden betragter det som en skærpende omstændighed, at Hi3G Denmark ApS tidligere har fået bøde for en lignende overtrædelse...," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.