IT-systemerne hos A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg, Danske Bank og DSV blev lammet, efter IBM's centrale servere blev ramt af netværksproblemer.
I dag døjer koncernerne med de digitale efterdønninger efter flere timers IT-nedbrud.
Hos en af IBM's storkunder, Carlsberg, kører IT-systemerne igen på normal blus, men ifølge bryggerigigantens IT-direktør Lars Krejberg, har koncernen endnu ikke det fulde overblik over it-situationen i dets europæiske datterselskaber.
De ramte virksomheder har ikke offentlig overvejet at rejse erstatning, men ifølge Børsen har utilfredsheden overfor IBM's IT-håndtering fået ny næring. Overfor Børsen udtaler advokat og specialist i it-outsourcings- kontrakter, at der ved it-nedbrud af gårdsagens karakter kan svares af en bod afhængig af nedbruddets varighed.
Ud over økonomiske konsekvenser af it-nedbrud, kommer gårdsdagens nedbrud på det mindst belejlige tidspunkt. Skaden på IBM's image kan ifølge IDC-direktør Per Andersen få uoverskuelige konsekvenser i fremtiden:
»Det her er ikke det, IBM har brug for lige i øjeblikket, det er klart. Det har en konsekvens for de eksisterende kunder. Men de største konsekvenser er nok det image-mæssige, hvor det puster til noget, som mange går og taler om, nemlig at IBM mister mange af deres kunder for tiden,« siger Per Andersen til Børsen.