Et brancheskifte bevæger sig hen over markedet for kameraovervågning, hvor alarmselskaber og sikringsfirmaer traditionelt har siddet tungt på markedet. De traditionelle leverandører har hidtil solgt analoge kameraer, mens it-forhandlere i stigende grad kommer med digitale løsninger baseret på IP-teknologi.
»Langt de fleste forhandlere har gode hensigter og foreslår kunden den bedste løsning. Men jeg oplever også, at kunder bliver tilbudt en analog løsning, selvom en digital løsning er et langt bedre valg i situationen. Her er det sandsynligvis udslagsgivende, at forhandleren kan tjene mere ved at sælge seks analoge kameraer frem for to digitale,« konstaterer Bo Ørbjerg, der er nordisk forretningsudviklingschef for Mobotix, der producerer digitale kameraer.
Mobotix-chefen mener, at det er en udfordring for sikkerhedsbranchen, at sælge det mest opdaterede produkt, når de kan tjene mere på at sælge et analogt kamera.
»Kunderne skal selvfølgelig kunne stole på forhandlerne, men når der er økonomiske interesser i spil, er det en god ide have en sund skepsis over for de tilbud, man får,« siger Bo Ørbjerg.
Hos Lystrup It ved Århus har direktør Morten W. Lindholt i halvandet års tid solgt et digitalt overvågningskoncept til sine kunder. Det er især kunder, der har flere lokationer, som skal overvåges, der vælger en digital løsning, fortæller han. Mens de gammeldags alarmselskaber klistrer kabler op over det hele, kan han køre det hele via kundens interne datanet.
»It-forhandlere har endnu ikke ret meget af markedet, men det kommer, fordi it-folk er gode til netværk og infrastruktur,« siger Morten W. Lindholt.
Langsomt skifte
Foreningen Sikkerhedsbranchen, der organiserer alarmfirmaer, sikringsfirmaer og vægtere bekræfter, at medlemsvirksomhederne tænker gammeldags. De traditionelle sikkerhedsfirmaer sælger stadig i stort omfang analoge kameraer til deres kunder og især små kunder som købmænd og kiosker får tilbudt de gammeldags kameraer, når de kontakter deres leverandør.
»Der er en stigende tendens til at vælge digitale kameraer, men skiftet går ikke så stærkt, for leverandørerne vælger selvfølgelig at sælge det de har,« siger formanden for Sikkerhedsbranchens rådgivningsudvalg, Niels Brunhede.
Direktør Remi Provost fra it-forhandleren Proconsult i Odense er for nyligt sprunget på den digitale kameravogn. Det seneste års tid har han solgt IP-overvågningskameraer og han oplever, at han træder ind på et hidtil uopdyrket marked. Kunderne er virksomheder, der ikke tidligere har haft et overvågningskamera og han er derfor fri for at konkurrere direkte med de analoge forhandlere. Han oplever, at hans salg af de digitale kameraer passer sig selv, og at alle kunder med it-faglige kompetencer er i stand til at sætte kameraet op. Fordi teknologien er digital, vil kunderne i større grad gå til it-forhandlerne, vurderer han.
»Det er logisk, at salget ender hos it-forhandlere, for det er it-folk, der kan sætte det op uden at trække kabler,« siger Remi Provost.