Dansk Acer-direktør lover bedre kanalstøtte

Det gik galt, da Acers svenske organisation overtog salgsstøtte til danske SMB-forhandlere. Nu vil Acer-direktør Allan Sonne-Schmidt ansætte to nye danske account managers for at rette op på problemet.

Det har givet Acer-direktør Allan Sonne-Schmidt grå hår i hovedet, at to af Acers danske nøglemedarbejdere sagde deres job op før jul. Det betyder nemlig, at Acer i en periode ikke har været gode nok til at støtte og supportere de mindre forhandlere på det danske marked.

Siden de to nøglemedarbejdere med ansvar for at passe og pleje de mindre forhandlere på det danske marked sagde deres stilling op hos Acer, har forhandlerne nemlig klaget over, at Acer ikke har haft tid til at se i deres retning, men i stedet har ladet dem passe sig selv.

Nu lover Acers danske direktør Allan Sonne-Schmidt, at det snart vil lysne for de oversete forhandlere og der snart igen vil komme gang i støtten til SMB-forhandlerne.

Allan Sonne-Schmidt fortæller, at han netop nu leder med lys og lygte efter to nye medarbejdere til at fylde hullet i salget til de mindre forhandlere, og han har ansættelsessamtaler med ansøgere i denne og næste uge.

Selv om flere kandidater har været taget i øjesyn, har ingen dog endnu været gode nok til Acer.

»Det skal være gode gammeldags account managers, der har forstand på kanalsalget og som kan ’nurse’ forhandlere af CBC-typen,« siger Allan Sonne-Schmidt.

De to ny medarbejdere skal erstatte de to hidtidige ansatte, som siden er gået til at arbejde for HP og Bullguard.

I går beskrev CRN, hvordan flere forhandlere efterlyste den opmærksomhed, som de havde været vant til at få fra Acer. Forhandlerne klagede over, at producenten siden efteråret var holdt op med at reagere på henvendelser om tilbud og at Acer havde »tabt gejsten«. De fik forhandlerne til at skrue op for salget af konkurrerende mærker på bekostning af Acer-omsætningen.

Nordisk centralisering

Forhandlerne klagede også over mangelfuld RMA-behandling. Men mens Allan Sonne-Schmidt står ved, at salgsarbejdet har lidt under de to account managers fravær, afviser Acer-direktøren, at der har været særlige problemer med forhandlernes RMA-opgaver.

De bliver behandlet som hidtil, hævder Acer-direktøren. De fleste reparationer bliver udført på Acers værksted i Tyskland, mens nogle maskiner går til danske Elektronik-Centret eller til Acers serviceenhed i Finland.

Acers kanalproblemer kommer samtidig med, at Acer har centraliseret sin nordiske organisation og placeret en række opgaver og ressourcer i Sverige. Mens kanalen har måttet undvære deres to faste kontaktpersoner siden juletid, har en del af forhandlerstøtten været varetaget af Acers nordiske organisation i Stockholm, men uden mulighed for at have den tætte kontakt til de enkelte danske forhandlere.

Det har ikke været godt nok erkender Allan Sonne Schmidt nu klart.

»Det lokale touch har vi ikke kunnet erstatte med centrale ressourcer,« siger Allan Sonne-Schmidt.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere