Branchen skal selv til at tage ansvar, derfor skal der oprettes et ankenævn, som kan tage sig af de mange klagesager over defekt og alt for lange reparationstider på it-udstyr som computere og mobiltelefoner.
Sidste år modtog Forbrugerklagenævnet over 800 it-klager, og ifølge klagenævnets kontorchef Charlotte Lemche Jensen stiger antallet af de meget tidskrævende it-klager stiger år for år.
»Stigningen skyldes ikke kun, at der sælges mere og mere af den slags udstyr. Vi ser samtidig en del forhandlere, der ikke kender juraen og har svært ved at håndtere reklamationer korrekt over for kunderne. Det ville være rart, hvis branchen selv var med til at tage ansvar for at behandle disse sager,« siger Charlotte Lemche Jensen til Jyllands-Posten.
Forbrugerklagenævnet har indkaldt branche- og forbrugerorganisationer til et møde for at få startet drøftelserne om et it-ankenævn. En af de inviterede er Dansk Handel & Service(DHS), og her afviser man at støtte idéen om et nyt privat it-ankenævn.
»Vi er bekymrede for både forbrugernes og erhvervslivets retssikkerhed, hvis man pulveriserer det faglige juridiske niveau i Forbrugerklagenævnet og splitter klagesystemet op i flere mindre private ankenævn, der opdeles efter varetype,« siger erhvervspolitisk konsulent Lars Quistgaard Bay fra DHS til Jyllands-Posten.