Dansk IT-support er middelmådig

Brugerne i 25 store danske virksomheder giver deres IT-support gennemsnitskarakterer, mens medarbejderne i IT-afdelingen er langt mere kritiske.

Det står ikke for godt til med IT-supporten i de store danske virksomheder. Ikke engang de største organisationer, som er med i Service & Support Forum, kan som gennemsnit score topkarakterer.

Tværtimod viser en undersøgelse, som forummet har gennemført i 25 store virksomheder herhjemme, at brugerne giver deres IT-support et lille ottetal i gennemsnitskarakter.

Undersøgelser fra Service og Support Forum bygger på svar fra i alt 6250 IT-brugere i de 25 virksomheder. Desuden er mellem fem og 20 medarbejdere i hver virksomheds egen IT- og supportafdeling spurgt.

De er langt mere kritiske over for deres egen indsats end brugerne. I gennemsnit giver IT-afdelingerne kun sig selv et sekstal for deres supportindsats.

Brugere taknemmelige

Det forklarer Service & Support Forum med, at brugerne generelt er taknemmelige, bare der er nogen der gider at lytte til dem og forsøger at løse deres problemer.

Dansk Service & Support Forum vil ikke offentliggøre navnene på alle de virksomheder, der deltager i undersøgelsen. Kun KMD, Mærsk Data og Post Danmark er nævnt som eksempler på virksomheder med relativt god IT-support.

Ole Westergaard, som er direktør for Westergaard Customer Service Management, der lægger sekretariat til Service & Support Forum, påpeger, at serviceaftaler om IT-support er sjældne.

Desuden mangler der ofte en arbejdsdeling mellem supporterne og de specialister, som skal svare på spørgsmål, som supporterne ikke selv kan klare. Det betyder, at specialisterne lader sagen ligge, hvis de har travlt med noget andet.

- Support er lidt af et glemt område. Mange virksomheder satser meget på systemer, men ikke på systematiseret og automatiseret support, siger forumchef Mats Berger, Service & Support Forum.

Ingen af de virksomheder, der deltog i undersøgelsen, har outsourcet deres helpdesk. Ifølge Mats Berger er det et usædvanligt skridt at tage herhjemme. Derimod har en del fået kortlagt deres supportfunktion, så de ved, hvad det koster at drive den, og kan holde den omkostning op mod overvejelser om at outsource.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere