Dansk IT-support er middelmådig

Brugerne i 25 store danske virksomheder giver deres IT-support gennemsnitskarakterer, mens medarbejderne i IT-afdelingen er langt mere kritiske.

Det står ikke for godt til med IT-supporten i de store danske virksomheder. Ikke engang de største organisationer, som er med i Service & Support Forum, kan som gennemsnit score topkarakterer.

Tværtimod viser en undersøgelse, som forummet har gennemført i 25 store virksomheder herhjemme, at brugerne giver deres IT-support et lille ottetal i gennemsnitskarakter.

Undersøgelser fra Service og Support Forum bygger på svar fra i alt 6250 IT-brugere i de 25 virksomheder. Desuden er mellem fem og 20 medarbejdere i hver virksomheds egen IT- og supportafdeling spurgt.

De er langt mere kritiske over for deres egen indsats end brugerne. I gennemsnit giver IT-afdelingerne kun sig selv et sekstal for deres supportindsats.

Brugere taknemmelige

Det forklarer Service & Support Forum med, at brugerne generelt er taknemmelige, bare der er nogen der gider at lytte til dem og forsøger at løse deres problemer.

Dansk Service & Support Forum vil ikke offentliggøre navnene på alle de virksomheder, der deltager i undersøgelsen. Kun KMD, Mærsk Data og Post Danmark er nævnt som eksempler på virksomheder med relativt god IT-support.

Ole Westergaard, som er direktør for Westergaard Customer Service Management, der lægger sekretariat til Service & Support Forum, påpeger, at serviceaftaler om IT-support er sjældne.

Desuden mangler der ofte en arbejdsdeling mellem supporterne og de specialister, som skal svare på spørgsmål, som supporterne ikke selv kan klare. Det betyder, at specialisterne lader sagen ligge, hvis de har travlt med noget andet.

- Support er lidt af et glemt område. Mange virksomheder satser meget på systemer, men ikke på systematiseret og automatiseret support, siger forumchef Mats Berger, Service & Support Forum.

Ingen af de virksomheder, der deltog i undersøgelsen, har outsourcet deres helpdesk. Ifølge Mats Berger er det et usædvanligt skridt at tage herhjemme. Derimod har en del fået kortlagt deres supportfunktion, så de ved, hvad det koster at drive den, og kan holde den omkostning op mod overvejelser om at outsource.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer