Artikel top billede

Blandet grønt hos forhandlerne

Generelt tror mange SMB-forhandlere ikke så meget på, at grøn it sælger. Men især dem, der også har lidt større kunder, kan godt se, at grøn it er ved at blive et nødvendigt salgsparameter.

IT-Branchen og producenterne har sat foden på den grønne speeder og kommer med mange grønne udmeldinger. Men ude hos de små forhandlere, der skal kæmpe slaget i frontlinien, er den grønne, linie ikke helt så klar. Når de klimarigtige meninger skal kombineres med salg og kundekrav føler flere, at det kan være svært, at få kunderne til at gå ind i en dialog om grøn it.

Spørger man CBC-kædens direktør Peder Hvejsel, indrømmer han gerne, at grøn it ikke er det, der står øverst på listen hos kædens medlemmer.

»Vi har ikke voldsomt fokus på grønt it. Som vi ser det, så er grøn it et plusargument. Det er ikke et must for vores kunder, når de vil købe en computer,« siger Peder Hvejsel.

Peder Hvejsel afspejler meget godt den tøvende indstilling mange især SMB-forhandlere har til begrebet grøn it. Det er tydeligt, at både geografi og forhandlernes kundesegmenter spiller ind.

It-forhandleren Michael Dam fra Formula Micro på Bornholm har for eksempel slet ikke grøn it på sin dagsorden.

»Vi har ikke hidtil forsøgt at sælge ind på grønne it-argumenter. Vi oplever heller aldrig, at kunder spørger ind til om produkterne er grønne. Fujitsu Simens presser på med deres grønne produkter, men det er ikke noget, vi har arbejdet seriøst med,« siger Michael Dam.

Netop Fujitsu Simens Computers har overfor mange forhandlere forsøgt, at få det grønne salg mere i fokus.

Den trofaste Fujitsu Siemens-forhandler Erik Hedegaard fra Minisoft, der især sælger til SMB-markedet, kender da også en del til retorikken omkring grøn it, fordi Fujitsu Siemens har længe satset på en grøn profil.

»Desværre smitter Fujitsu Siemens’ grønne profil ikke så meget af på kunderne. Ikke fordi vi ikke forsøger at sælge på de grønne argumenter. Jeg kan godt give et eksempel: Vi har en kunde, der skal have ny server. Han får valget mellem to modeller. Den ene koster måske 7-8.000 kroner mere end den anden. Til gengæld har den dokumenteret et væsentligt mindre strømforbrug. Den er kraftigere og mere fremtidssikret på alle måder. Det er dokumenteret, at merprisen er mere end sparet ind over et par år. Men selv om vi fortæller kunderne, hvor mange penge han bruger på strøm og køleanlæg, så vælger han den besparelse, der ligger lige for. Han takker nej til den miljørigtige og siger, nej, jeg tager den anden.«

Erik Hedegaard er frustreret over, at det grønne argument ifølge ham ikke hænger særligt ved.

»Det er svært at holde fanen højt, når kun en ud af fem gider hører på miljøargumenter. Man orker ikke at blive ved med at prøve at sælge på argumenter, som folk i bund og grund ikke gider høre,« siger Erik Hedegaard.

Han medgiver, at jo større kunderne bliver, så betyder de grønne argumenter mere.

Det vil Svend-Aage Kjær, der er direktør for den sydjyske forhandler Kontor Syd sikkert gerne skrive under på.
Han er fornylig gået aktivt med på den grønne erhvervsbølge i det lokale »Project Zero«, der har til formål, at gøre Sønderborg-området CO2-neutralt allerede i 2029.

»Hvis man vil være med i dag, så må vi erkende, at vi skal tænke mere grønt. Vi er mange erhvervsfolk hernede, der går med i det i øjeblikket. Vi skal være en slags budbringere overfor resten af erhvervslivet her i området,« siger Svend-Aage Kjær.

Grøn it er også et element i den sønderjyske projekt. Men hvad der er ligeså vigtigt for Svend-Aage Kjær, er budskabet.

»Vi får vores virksomhed testet omkring CO2-forbrug, og vi skal have bygget her i 2009. Og der kommer vi til at se på, hvordan vi kan gøre byggeriet så CO2-rigtigt, som muligt,« siger Svend-Aage Kjær og tilføjer med smil i tonen:

»Der er også god markedsføring i at gøre det i øjeblikket.«

For Kontor Syd-direktøren er de konkrete budskaber dog også vigtige i forhold til forretningen, fordi de tæller i forhold til kunderne.

»Hvis man skal være konkurrencedygtig, skal man finde besparelser. Det er helt klart noget, vi kan hjælpe med. Der er grøn it et vigtigt element. Derfor er det grønne budskab også vigtigt for vores forretning,« slår han fast.

Hvor Svend-Aage Kjær klart er den mest positive blandt de SMB-forhandlere, som CRN har talt med i forbindelse med denne artikel, så er Kim Rand fra Lille Skensved-forhandleren Computersalg måske den mest repræsentative.

»Grøn it er helt klart et argument. Kunderne er blevet mere miljøbevidste, men det er på samme måde, som når de ønsker sig en større harddisk eller mere RAM. Det er noget, der kan blive det afgørende argument i sidste øjeblik, men ikke noget, der med i deres første overvejelse,« siger Kim Rand.

Kim Rand sælger både en del til private vis onlinebutikken Computersalg, men han har også et ret stort erhvervssalg ved siden af. Og han oplever, at her betyder de grønne argumenter mere.

»Vi ser tendensen. Det er ikke det første kunderne spørger til, men det kan være et godt argument, når man er med i en budrunde. Blandt andet, når man sælger Fujitsu Siemens: Der kan det være det overbevisende argument, som henter ordren hjem, at man også kan hente en betragtelig strømbesparelse,« siger Kim Rand.

Han har også valgt at tage medicinen internt, og har sat grøn it på dagsordenen. Det gælder både serverne, men også arbejdscomputerne.

»Det er da også nemmere at sælge på de grønne argumenter, når vi selv bruger det,« siger Kim Rand.

Men han efterlyser også stærkere og mere troværdig information om produkterne. Skal man sælge grøn it, skal man også kunne dokumentere, hvor meget lavere strømforbrug nogle produkter har. Han sætter derfor også sin lid til opgraderingen af indkøbssystemet hos CBC-kæden, hvor han er medlem. Fremover vil der netop blive adgang bedre oplysninger om strømforbrug.

Hos CBC-kæden ser Peder Hvejsel da også det nye indkøbssystem, som et af de steder, hvor kæden kan give forhandlerne et lidt bedre værktøj til at understøtte de grønne argumenter.

»Vi går da også i et samarbejde med Elsparefonden om at bruge deres mærkninger, så vi vil da også markedsføre os på, at vi har de produkter, der bruger mindre energi,« siger Peder Hvejsel.

Men stadig ser Peder Hvejsel det nye indkøbssystem og aftalen med Elparefonden som at CBC-kæden forbereder sig til fremtiden, end som værktøjer hans forhandlerskare har hårdt brug for lige her og nu.

»Vi er efterspørgselsdrevet ligesom alle andre. Og det er jo ikke os, der trækker dette lokomotiv,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere