Artikel top billede

Foto: Mikael Rieck

Engagér kunden med hud og hår

Top 100 2011 At engagere kunderne fuldt og helt på alle digitale kanaler er idéen med en Customer Engagement Platform. Relevant kommunikation med kunderne på enhver teknologisk facon er budskabet fra årets samlede vinder, Sitecore.

For årets samlede vinder af Top 100 handler hverdagen om hjemmesider, og når Sitecore står bag, er der ikke tale om statiske websites, der sættes op på en formiddag.

Næh, så er der i højere grad tale om store såkaldt forretningskritiske sager til virksomheder som Lego og TDC og kommuner som Århus og Frederiksberg.

Også i udlandet færdes Sitecore hjemmevant. Mere end 90 procent af omsætningen kommer fra udenlandske kunder i mere end 40 lande fordelt på tre kontinenter.

I dag er en hjemmeside på internettet indgangen til en omfattende kommunikation mellem virksomheder og kunder. Faktisk får Sitecores løsninger fra flere sider æren for på det nærmeste at have redefineret nettet og måden, vi bruger det på.

"For erhvervslivet handler internettet i bund og grund om, at en virksomhed eller offentlig institution skal kunne kommunikere med kunderne på den bedste og mest relevante måde."

Sådan beskriver Sitecores medstifter og administrerende direktør Michael Seifert ganske kort baggrunden for selskabets succes.

Og en succes er Sitecore. Ikke mindst i Top 100-sammenhæng, hvor selskabet brillerer med en samlet Sovereignscore på 51, hvilket er enestående godt. I nyere tid er der ikke nogle Top 100-deltagere, som har været bare i nærheden af en så lav score.

Nummer to på listen, e-Boks, har således en Sovereign-score på 105.

Seifert er overbevist om, at vi befinder os i en meget dramatisk overgangsfase fra det, vi i dag kender som CMS (content management system), til en såkaldt customer engagement platform, som i langt højere grad gør kommunikationen mellem virksomhed og kunde mere omfattende og interaktiv, og vil foregå på langt flere digitale platforme.

"Den overgangsfase gælder både branchen og markedet. CMS var oprindelig et værktøj til redigering af websites, dengang de ikke var andet end et visitkort på nettet. Man kan sige, at CMS er en form for paraplybegreb, som dækker både web content management og enterprise content management," siger Michael Seifert.

"Begrebet er af teknisk oprindelse, hvor tanken er, at én CMS-platform kan styre alt indhold, uanset om det er et internt juridisk dokument eller indhold til for eksempel en e-Shop. Men internettet og web har udviklet sig dramatisk de seneste par år. Nu er der mobile web, sociale medier, e-mails, mobile apps, websites, SMS og QR-koder på plakater rundt om i byen (barcodes, man kan ‘læse' med sin smartphone, red.) og adaptive print.

Det kræver meget mere og meget andet, end et CMS for at kunne styre sin kundekommunikation på det nye internet. Det siger næsten sig selv, at et værktøj, der er velegnet til at styre dine interne juridiske dokumenter, måske ikke er et specielt godt valg, når du skal iscenesætte kommunikationen med dine kunder," siger Michael Seifert.

Adaptive print gør det muligt at fremstille tryksager og brochurer, der er fuldt personaliserede og tilpassede til modtageren, hvad enten de leveres som tryksager med posten eller som digitale brochurer over nettet. Selv når modtageren er anonym og downloader en brochure på nettet, kan brochuren indeholde en høj grad af personalisering.

Tryksagerne er knyttet til den digitale verden via QR-koder. Sitecore opkøbte i juni 2011 Pectora, en hollandsk virksomhed og Sitecore-partner, der havde udviklet denne teknologi, og produktet lanceres som Sitecores Adaptive Print Studio med fuld integration til Adobe-produkter som Creative Suite.

Hvis du vil købe en bil

Det skift til et næsten altomfavnende internet befinder vi os midt i i dag, og Sitecore var med fremme blandt de oprindelige ‘first movers', da selskabet lancerede sin Online Marketing Suite, OMS i 2009. En suite, der ifølge en af kunderne, Syddansk Universitetscenter, reelt var version 1.0 af selskabets Engagement Platform, CEP.

"Engagement-platformen er et spøjst projekt og egentlig version 2.0 af Sitecores OMS. Vi bruger den ikke, fordi prisen for os som offentlig institution er for høj. Men vi har kigget på platformen, og den er lavet godt. Overvejelserne bag er gode, og det her med at følge kunden hele vejen rundt i systemet og kunne trække mange brugbare og nyttige informationer ud af systemet, er helt klart noget, vi vil se mere til," siger Kurt Bilde, fuldmægtig i projektafdelingen på Syddansk Universitet, SDU.

Hvis du vil købe en bil

Michael Seifert er klar med et eksempel på, hvad det drejer sig om.

"Vi forestiller os, at du skal købe en bil. Du ser på biler og booker måske på internettet en tid til en prøvekørsel hos en forhandler. Allerede når du kommer ned i butikken, ved bilsælgeren sandsynligvis en del om dig og dine interesser.

Måske har du udfyldt et spørgeskema, måske har du kigget meget på sportsvogne på websitet, og måske har sælgeren set dig over skulderen på Facebook og er blevet klogere på, hvad der interesserer dig.

Næste skridt er baseret på din prøvetur, og hvad du snakker med sælgeren om i butikken. Nu får du en anden oplevelse, næste gang du besøger sitet. Hvis du er pjattet med sportsvogne, har sælgeren måske et sted i sin kundedatabase registreret dette, og dermed kan du blive præsenteret for en masse informationer om netop sportsvogne, næste gang du besøger hjemmesiden. Sælgeren kan med baggrund i de besøg, du har haft på hans hjemmeside, give dig som kunde, hvad han tror, du vil have," forklarer Michael Seifert.

Men det slutter ikke der.

"Vi forestiller os nu, at du faktisk køber en bil hos bilforhandleren. Næste gang, du besøger forhandlerens hjemmeside, er agendaen en anden. Nu handler dit besøg måske om service, værksted eller køb af ekstraudstyr.

På den måde udvikler forholdet mellem eksempelvis en bilforhandler og en kunde sig til en hel livscyklus. Når virksomheden ved, hvor du er som kunde, kan den give dig en mere målrettet oplevelse og færre irriterende og uønskede budskaber," siger Michael Seifert.

I dag kan man groft sagt ikke besøge en hjemmeside, uden der vises et billede fra ens Facebook-profil med navn og det hele. På samme måde, som din lokale købmand kender dig bedre og bedre, jo oftere du handler hos ham, jo mere relevant bliver oplevelsen på nettet forhåbentlig.

Customer Engagement-platformen kan ifølge Michael Seifert sammenlignes med den lokale købmand, fordi det enkelte website prøver at lære kunden bedre at kende og prøver at give kunden en mere relevant oplevelse.

Facebook og Google ligner derimod mere den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA (National Security Agency), der følger din færden overalt på nettet. Det er nok de færreste, som synes, det er rart, at disse virksomheder i detaljer ved præcis, hvilke websites, du bruger, og hvad du bruger dem til.

"Hvis man bekymrer sig, eller ikke bryder sig om den slags, er der måder at undgå det på. For eksempel kan man bruge ‘private browsing', der er en del af alle nutidige Internet browsere," siger Michael Seifert.

Formålet med Customer Engagementplatformen er under alle omstændigheder mere relevant kommunikation med kunden. Den cookie, der bliver gemt, hjælper ganske enkelt det lokale website med at huske, hvem man er, og hvad man kan lide.

Bliv endelig hængende

Den sørger også for, at man ikke skal logge ind hver gang, og den husker, hvad der var i indkøbskurven, og så videre. I øvrigt er en cookie ikke bare en cookie. Der er eksempelvis første parts og tredje parts cookies, og dem er der ifølge Seifert stor forskel på.

"En cookie kan misbruges, som så meget andet nyt. Du kan sammenligne det lidt med en telefon, som du kan bruge til både at lave en bombetrussel og et nødopkald med. Det gør jo ikke nødvendigvis telefonen til problemet," forklarer han.

Bliv endelig hængende

Sitecores Customer Engagement Platform (CEP) blev annonceret i forsommeren i år og blev af direktøren lanceret som et stort skridt mod ‘digital intimitet' og et ‘varsel om en ny æra inden for online business'.

Selve CMS-systemet er en vigtig del, men den nye platform, som engagerer kunden på mange forskellige digitale platforme, bliver meget større end CMS, mener Seifert.

"Customer Engagement handler om, hvordan du kommunikerer på relevant vis med dine kunder online og i den virkelige verden, og her giver teknologien mulighed for at koble de to sammen," siger en begejstret Michael Seifert.

Han ved ikke, hvad Engagements-platformen kommer til at hedde i daglig tale, men stor bliver den, det er han fuldstændig overbevist om. Og den overbevisning deler han faktisk allerede med mange andre i CMS-verdenen.

Med CEP kan virksomheder manøvrere uden om tidligere uoverstigelige tekniske forhindringer ved hjælp af tre nye add ons - Engagement Analytics, Engagement Automation og en Personalization og Experience Editor.

Engagement Analytics er designet til at hjælpe marketingafdelingen med at forstå, hvilke af dens onlineinvesteringer der betaler sig, så man kan reagere prompte på det. Modulet måler, visualiserer og sammenligner alle initiativer og onlinekampagner.

"Engagement Analytics går videre end Web Analytics, som bare konstaterer antallet af kliks, en bestemt hjemmeside får. Vores fokus er kvalitativt. Hvor godt versus hvor mange. Værktøjet gør det muligt at forstå, hvor meget man får ud af hver eneste dollar, der bruges. Hvor godt engageret de besøgende har været.

En erkendelse af, at bestemte kanaler giver mere valuta for pengene, betyder, at man bedre kan målrette brugen af sine marketingbudgetter," siger Darren Guarnaccia, Sitecores amerikanske marketingchef til destinationcrm.com.
Platformen får i en helt ny udstrækning fat i kunderne og formår med sine nye værktøjer ifølge leverandøren at ‘engagere, underholde og informere'.

"En stor fordel ved Sitecore Customer Engagement Platform er, at den hjælper vores kunder med at trække deres PPC (Pay Per Click, red.), e-mail og sociale medie-aktiviteter sammen og præsentere resultaterne samlet i en form for instrumentbræt (dashboard).

Derudover kan vi i stedet for at indsamle brugerdata anonymt, som visse andre værktøjer gør, personliggøre indholdet på tværs af det samlede site og via e-mail," siger Jeremy Ziegler, administrerende direktør for Aware Web Solutions, en amerikansk Sitecore-partner og konstruktør af webløsninger.

.Net også lige fra starten

Forretningsmæssigt har Sitecore succes i USA, hvor 45 procent af selskabets omsætning hidrører fra. Jeremy Ziegler, AwareWeb Solutions, uddyber her, hvad han mener er de væsentligste årsager til, at de amerikanske kunder er glade for Sitecore.

Service i et begrænset omfang

"Mest af alt hænger succesen sammen med produktet. Efter min mening er der tale om en af de bedste .Net-baserede CMS-løsninger på markedet, og en af grundene til det er, at Sitecore har været baseret på .Net fra starten. Derfor er den løsning langt hurtigere at udvikle og gøre mere progressiv, end konkurrenternes er. Hvis produktet var svagt, ville de andre faktorer ikke betyde noget," siger han.

Aware Web sætter også stor pris på, at Sitecore kun tilbyder service i et begrænset omfang.

"Det har stor værdi for os, fordi det betyder, at vi ikke ender med at skulle konkurrere med Sitecore, når det gælder service og andre tjenester," siger Ziegler.

Konkurrencen mærker de amerikanske partnere især fra andre partnere og fra kundernes egne it-afdelinger, der gerne vil udvikle og tilrette selv. Ifølge Ziegler virker kundernes forsøg på selv at klare tingene dog kun i sjældne tilfælde ordentligt. 
I alt har Aware Web Solutions gennemført mere end 40 installationer hos nordamerikanske virksomheder.

At det går godt forretningsmæssigt for Sitecore, er CMS-analytikeren Janus Boye enig i.

"Sitecore har været meget dygtig, især på salgs- og marketingsiden, hvor firmaet er kommet rigtigt langt internationalt. En del af firmaets model, som har fået mindre omtale, er de lokale salgsselskaber, som ulig konkurrenternes model ikke er ejet 100 procent af Sitecore.

Ofte er det lokale folk, som ejer aktiemajoriteten i selskabet. Konkurrenter bruger tit dette til at argumentere for, at Sitecore dermed har færre ressourcer til at investere i udvikling, men om det er tilfældet, tvivler jeg på."

Ifølge Janus Boye betyder det tætte samarbejde mellem Sitecore og datterselskabet Pentia, at danske reklamebureauer for eksempel ind imellem vælger at anbefale andre løsninger end Sitecore. Selskabsstrukturen er bygget op, så Sitecores moderselskab, Factory Company, ejer aktiemajoriteten i såvel Sitecore som Pentia.

"Du kan sige, at Sitecores forhold til Pentia er en del mere end blot et normalt samarbejde på grund af det fælles ejerskab. Der findes flere eksempler på, at kunder har fået tilbud på en Sitecore-løsning fra flere bureauer og systemhuse, hvor Pentia har kunnet give større rabatter på licenserne.

Med andre ord er Pentia en del foran på point, når det kommer til salg af Sitecore-løsninger, hvilket betyder, at mange andre systemhuse vælger at tage Umbraco, EPiServer eller andre produkter med i deres produktpalette," siger Janus Boye.

Hos Frederiksberg Kommune, der var en af Sitecores første offentlige kunder tilbage i 2003, var man slet ikke klar over, at samarbejdspartneren Pentia er ejet af leverandøren Sitecore, og tillægger ikke det faktum nogen særlig betydning.

"Sitecore er godt fremme i skoene med at udvikle produktet til de strategiske mål, vi har sat os. I forhold til at sikre tilgængelighed på siderne for mennesker med forskellige handicap, er Sitecore også ret skarp og har været det, siden, vi startede samarbejdet.

Vi studerer hele tiden markedet og holder øje, men indtil videre er vi ikke blevet fristet af andre leverandører," fortæller Sidsel Skovborg fra webafdelingen i Frederiksberg Kommune.

Gennem de senere år har Sitecore oplevet en formidabel vækst i såvel omsætning som indtjening. En væsentlig årsag til den stejle vækstkurve er Sitecores licensindtægter, der i forhold til mange konkurrenter ligger i den høje ende. Et faktum, som analytikeren Janus Boye stiller sig kritisk overfor:

"Spørgsmålet er, om Sitecore kan bibeholde sine forholdsvis høje licenspriser. Det virker, som om selskabet bliver presset både af open source og af kommercielle og proprietære konkurrenter som for eksempel EPiServer og Ektron, der begge har vundet fodfæste i Danmark de sidste par år - EPiServer dog mere end Ektron," lyder det.

Vi kan gå på vandet

Når det gælder Sitecores konkurrenter med den samme teknologiske platform, så konkurrerer Top 100-vinderen meget med Ektron, EPiServer, Kentico, Telerik og Umbraco. Herudover konkurrerer Sitecore også med eksempelvis Composite, MOSS2010, Plone, Drupal, Typo3, DynamicWeb, Tridion, Percussion, Alterian ACM7, Coremedia, Adobe/DAY og Magnolia.

Vi kan gå på vandet

At skulle bindes op på en partner stejlede Syddansk Universitet (SDU) også over, da universitetet begyndte samarbejdet med Sitecore tilbage i 2005. Baggrunden var, at SDU havde ikke mindre end syv webservere tilknyttet hvert sit fakultetsområde og stod over for et kæmpe konsolideringsprojekt.

"Vi ville ikke tvinges til at gifte os med en, som vi måske ikke kunne sammen med," forklarer Kurt Bilde, fuldmægtig i projektafdelingen på SDU.

Universitetet meddelte derfor Sitecore, at SDU ikke ville være med til den tvungne partnermodel.

"Hvis man er stor nok, så kan man meget. Vi havde 12 certificerede Sitecoreudviklere og har efterhånden mere end 550.000 items som eksempelvis sideelementer i vores Sitecore-installation, så der er tale om en pænt stor løsning. Vi ville kunne kommunikere direkte med Sitecore, og den mulighed fik vi så."

SDU-folkene troede faktisk, at de kunne gå på vandet, og "det kunne vi også godt," siger Kurt Bilde, men hans og hans folk opdagede også, at der var nogle steder, hvor overfladen ikke holdt, og at de ikke kunne bunde.

"Så er det faktisk godt at have en partner i baghånden. Udvalget af partnere er stort og bredt - fra de små bikse til helt store firmaer med mange eksperter, der kan alt fra at performanceoptimere servere til at lave et hack ind i Sitecores inderste," lyder det fra SDU.

SDU bruger to forskellige partnere, som hver især er eksperter på deres felt. Sitecore Intranet Portal, SIP, som SDU også bruger, ligger hos den fynske leverandør Oxygen Software, mens resten ligger hos Cabana.

Inden SDU kastede sig i armene på Sitecore, var universitetet på rundtur hos blandt andet Danmarks Radio og Carlsberg og flere andre for at se, hvor glade de var for deres CMS-løsninger.

SDU nærstuderede Typo3, EZ Publish, men endte altså med Sitecore.

"Vi valgte primært Sitecore, fordi det er en platform, som giver store muligheder for selv at udvikle. Løsningen har et velbeskrevet API (application programming interface, red.) så man kan komme helt ind i maven på cms-systemet og rode," siger Kurt Bilde.

Han beskriver det, som at SDU har fået et kæmpe 1.000 brikkers puslespil, som "vi enten med hjælp fra andre eller selv kan begynde at lægge", og i det her puslespil kan brikkerne vel at mærke lægges, som det passer brugeren.

"Jeg ved, at det kan lyde negativt, men jeg synes også, det er værd at bemærke, at holdet bag Sitecore dybest set er en bunke teknologinørder, der virkelig er på forkant med alt, hvad der rører sig.

De har altid vendt og drejet alt det nye og bidrager også til, at Sitecore har et ufattelig godt udvikler-community - Sitecore Developer Network - hvor masser af meget kompetente mennesker hjælper til med gode råd," siger Kurt Bilde, der også er glad for Sitecores ‘shared source modules', hvor man deler kildekoden med andre brugere over hele verden.

Jamen, hvorfor Sitecore?

Med hensyn til prisen så mener Kurt Bilde, at SDU's løsning ligger på "den dyre side af en halv million kroner".

"Vi har en såkaldt unlimited version, hvilket vil sige, at der ikke er begrænsning på antalllet af redaktører tilknyttet siden. Vi har mere end 700 redaktører med adgang til at skrive på hjemmesiden, så hvis vi var begrænset, ville det slet ikke kunne hænge sammen økonomisk," siger Kurt Bilde.

Jamen, hvorfor Sitecore?

Webbureauet Cabanas kunder spørger tit, hvad det er, som adskiller Sitecore fra for eksempel Umbraco eller en EPiServer.

"Det, vi plejer at slå på, er, at Sitecore har mange år på bagen, er grundlagt i Danmark og i dag er et af de største CMS-produkter på verdensplan. Desuden er Sitecore godt udbredt i både offentlige organisationer og store private virksomheder. Så referencerne er på plads," siger Thomas Vorgaard Andersen, administrende direktør og partner, Cabana.

En anden ting, vi ofte støder på, er kunder, som overvejer, om man skal investeres i nyt CMS til websitet, eller om man skal fortsætte på Sharepoint, som i forvejen benyttes til intranettet. Her har Sitecore den fordel, at produktet er født på nettet og til at håndtere webindhold.

At være født til nettet er helt klart en afgørende forskel, og så gør det heller ikke noget, at der er rigtig mange gode og veldokumenterede eksempler på integration mellem Sitecore og Sharepoint." siger Thomas Vorgaard Andersen.

Han fortæller, at man heller ikke skal undervurdere betydningen af Sitecores omfattende partnernetværk.

"Partnerne skal være certificerede for at kunne sælge systemet, og det er trygt for kunderne. Kunderne kan vælge mellem mange partnere både i Danmark og i udlandet. Uanset om du handler i Danmark, Ukraine eller Polen, så er der sikkerhed for, at konsulenterne kender produktet og kan finde ud af at udvikle til produktet.

Det giver sikkerhed for kunderne i modstætning til, hvis man vælger et open source-baseret system, hvor konsulenterne ikke nødvendigvis er så fortrolige med teknologien som Sitecores partnere."

Efterhånden har Sitecore, der blev stiftet i 2001, en stor international organisation bag sig, som sikrer en kontinuerlig udvikling af produktet, så der løbende kommer nye opdateringer og releases.

"Det er selvfølgelig også blandt andet denne kontinuerlige udvikling, kunderne betaler for. De betaler årligt 20 procent af listeprisen til løbende opdatering og vedligeholdelse af systemet. Det er primært store organisationer, der vælger Sitecore, og hvis de vælger et produkt, som også eksisterer om et eller to eller fem år, og som konstant bliver vedligeholdt, så er der en sikkerhed og en tryghed i det," siger Thomas Vorgaard Andersen.

Cabana-direktøren medgiver gerne, at man også får både sikkerhed og tryghed, hvis man vælger et konkurrerende produkt.

"Men Sitecore har en åben udviklingsplan for, hvad der skal ske det næste år, og hvornår der kommer releases, og den plan holder de sig strengt til. Desuden er selskabet meget tæt på sine partnere og lytter, hvis vi har forbedringsforslag eller kritik, og det er selvfølgelig med til at forædle produktet," siger han.

"En Sitecore-løsning koster nogle penge til at starte med, hvorimod Umbraco ingen penge koster til at starte med, og det er det, der gør den store forskel. De to sammenlignes ofte, fordi de begge er .Net-baserede systemer, men udgifterne kommer hurtigt. Hvis du vil have en hotline som Umbraco-bruger, så koster det alligevel cirka 15.000 kroner om året, og det er også prisen, hvis man bruger Sitecore, som også har en supportorganisation, man kan maile og ringe til, og hvilket som hovedregel er med i pakken, når man køber et standardiseret produkt."

Der, hvor pengene ligger

At Cabana i sin tid valgte at fokusere på Sitecore, var lidt af et tilfælde. Nogle kunder brugte produktet, og ad forskellige om- og genveje var Sitecore pludselig blevet Cabanas hovedprodukt.

"Du kan sammenligne os partnere med mekanikere. Nogle vælger at reparere og servicere BMW - det er vores område - mens andre vælger at koncentrere sig om Skoda. I bund og grund er begge biler, men der er stadig forskel på, om du vælger en BMW eller en Skoda. Man får efter min mening noget mere med i pakken, hvis man køber BMW," siger Cabana-partneren.

"Sitecore har annnonceret, at selskabet vil ændre fokus fra ren content management til i højere grad at tage sig af brugerne på siden, som de nu vælger at markedsføre som en Customer Engagement Platform. Måske kan det initiativ være medvirkende til, at de beholder førertrøjen de næste par år, fordi det er den vej, udviklingen går. Hvis den nye platform kommer til at fungere efter hensigen, bliver det rigtig stærkt, men det er også et voldsomt vanskeligt skridt at tage rent teknologisk," fastslår Thomas Vorgaard Andersen.

Han tror, ligesom andre analytikere og partnere, at den nye platform bliver større end CMS, der i realiteten ‘bare' er indholdsstyring.

"Der er ingen tvivl om, at det er den vej, pilen peger. Allerede for mange år siden havde Amazon fat i noget, der ligner. De anbefalede andre produkter, man kunne være interesseret i, når man købte en bestemt bog og viste produkter, som andre havde købt samtidig med den pågældende bog.

Det er sådan set bare den idé, der er videreført, hvor vi laver personligt tilrettede hjemmesider fuldstændig til brugerens behov. Det bliver kæmpestort, hvis man kan finde ud af at håndtere det rigtigt. Der er ikke ret mange referencer på det område endnu, og det gælder om at være den, der laver det rigtigt først."

Der, hvor pengene ligger

Strategisk har Sitecore bevæget sig væk fra de traditionelle kommunikations- og dialogorienterede kommunikationsafdelinger for i stedet at kaste sig over marketingafdelingerne, fortæller Lars Pedersen, chefanalytiker hos den uafhængige CMS-analysevirksomhed BNP.

"Det er der, pengene er, og beslutningerne foretages, og hvor der kan påvises et afkast," siger han.

Han er sikker på, at Sitecore har truffet en klog beslutning med strategien.

De trange tider får ifølge BNP de afdelinger i virksomhederne, hvor der ikke er ‘return on investment', til at se på andre systemer med lavere licensomkostninger. Mange af konkurrenterne kan på mange måder løse problemerne lige så fint som Sitecore.

Ifølge CMS-analytikeren har Sitecores løsning været foran konkurrenternes i lange tider, men har ikke rykket sig nævneværdigt de sidste seks-syv år.

"Grundlæggende er det det samme system, Sitecore udbyder. Selskabet fokuserer på forretningen og sin partnerkanal, frem for sine kunder og slutkunder, på trods af, at det er dem, der betaler licenserne, og det ser jeg som det svage led. På den måde lægger Sitecore sig jo op ad Microsofts lidt gammeldags verdensbillede med at sælge licenser og optioner i form af tredjepartsmoduler og integration, som de fleste kunder alt for sjældent gør ret meget brug af."

"Partnerne anbefaler Sitecore til løsninger, fordi det gør kunderne trygge på grund af det brede partnernetværk. Netop netværket af partnere er den væsentligste styrke i Sitecore," mener Lars Pedersen og fortsætter:

"Uden partnerne ville Sitecore være mere udsat, og derfor plejer firmaet sine partnere mere end sine kunder. Det er partnerne, som er nøglen til fremtidig succes."

Lars Pedersen er overbevist om, at fem dygtige udviklere på to år ville kunne skabe et system, der er mindst lige så godt som Sitecores, men de ville ikke have partnernetværket.

Sitecore skal dog holde øje med konkurrenter, der indhenter selskabet bagfra, og holde skarpt øje med udviklingen inden for mobility og forretningsmodeller baseret på open source, som Umbraco og Drupal satser på - og så selvfølgelig Software as a Service (SaaS), hvor Sitecore ifølge Lars Pedersen langt fra er på plads.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere