Læs også:
Er du klar til at modstå truslen fra social engineering?
Lundbeck stress-tester medarbejderne med it-fusk
I Danmarks største bank, Danske Bank, er it-sikkerhed en disciplin, som medarbejderne får ind med e-learning, kurser og kampagner på bankens intranet om aktuelle risici fra det store internet.
"Vi kørte en kampagne om social engineering for tre måneder siden, hvor vi blandt andet fortalte medarbejderne, at de skal være opmærksomme på de oplysninger, som de afleverer i telefonen," fortæller bankens koncernsikkerhedschef, Poul Otto Schousboe, som indskyder, at den slags interne kampagner helst skal favne så bredt som muligt.
"Lad nu være med at klikke på underlige links, lad være med at samle fremmede USB-nøgler op og praktiske råd til at undgå phishing-angreb kunne være andre temaer i sådan en kampagne," forklarer han om bankens informationsstrømme om it-sikkerhed, der trods social engineerings evige aktualitet helst ikke må overdrives.
"Man skal vælge sine artikler med omhu, og hellere lidt, der bliver læst, end meget, som medarbejderne ikke har tid til at kigge på," lyder rådet fra Danske Banks koncernsikkerhedschef.
Sikkerhed på chefniveau
Banken har haft konkrete forsøg på spear phishing inde på livet, hvor de it-kriminelle forsøgte at hive værdifulde informationer ud af højtansatte medarbejdere.
I den forbindelse tog banken tyren ved hornene og gjorde de ansatte på direktørgangene ekstra opmærksomme på faren ved at afgive fortrolige oplysninger til udefrakommende.
"Helt praktisk, så sender vores executives indkomne mails, som de ikke finder helt fine i kanten, videre til mig. Derudover deltager direktørerne også i vores risc-møder, hvor it-sikkerhed er en naturlig del af dagsordenen," siger Poul Otto Schousboe om bankens forsvar mod forsøg på social engineering-angreb.
Læs også:
Er du klar til at modstå truslen fra social engineering?